چکیده:
زمینه: ارایه مبانی فلسفی پیشنهادی برای تربیت دینی افراد کم توان ذهنی بر اساس نظرات ملاصدرا هدف اصلی این مقاله بود. تاکید مقاله به طور عمده بر سرنوشت نهایی و سعادت اخروی این افراد، متمرکز است. تحلیل متون صدرایی و استنتاج، روش مورد استفاده در تدوین مبانی فلسفی بود. تشکیکی بودن وجود، خیریت وجود، جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس و حرکت جوهری، مبانی فلسفی منتخب برای تربیت دینی افراد کم توان ذهنی است. مراتب سعادت اخروی افراد کم توان ذهنی، وابسته به تربیت دینی آن هاست. آنچه تفاوت مراتب وجودی و در نتیجه اختلاف در درجات سعادتمندی افراد کم توان ذهنی را همانند سایر انسان ها رقم می زند، کمیت وکیفیت ملکات و صورت های علمی متحد شده با نفس شان است که در فرآیند حرکت جوهری کسب شده است.
نتیجه گیری: انجام فرایض دینی و خودداری از ارتکاب گناه با کمک بزرگسالان هر چند با فهم اندک و اختیار محدود صورت پذیرد، برای افراد کم توان ذهنی بی نتیجه نیست و موجب ارتقای کیفیت زندگی اخروی آن ها می شود. تربیت دینی افراد کم توان ذهنی به دلیل این برداشت نادرست که آن ها مکلف نبوده و خداوند آن ها را به عذاب دچار نمی کند، نباید مورد کم توجهی قرار گیرد.
Background: The main purpose of this article is to propose philosophical basis for religious education of mentally retarded persons (based on Mulla Sadra’s theories). The article emphasizes mainly on the ultimate fate and prosperity of these people in Hereafter World. The methods used in preparing the present paper were analysis of Sadra’s texts and deduction. Existence being skeptic، existence being beneficent (blessing)، creation being material (physical)، soul being spiritually survival and substantive motion are of selected philosophical foundations for the religious education of the mentally retarded individuals. Heavenly bliss of mentally retarded people depends on their religious upbringing. What makes their existence different، and thus the difference in the retarded individuals’ blissfulness is the quantity and quality of habits and scientific variations united with their souls، obtained in the process of substantial motion.
Conclusion: Practicing religious duties and withholding from committing sins (with help from other grownups)، even though with little understanding and limited will، would not be fruitless and abortive for mentally retarded individuals and result in their highly enhanced hereafter lives. Religious education of mentally retarded individuals should not be ignored because of this misconception that they are not obliged to do religious duties and God does not punish them.