چکیده:
کتـاب علیـهتف سـیرشـامل مجموعـه مقالاتـی اسـت که سـوزان سـونتاگ SusanSontag ازسـال ١٩٦٢تـا١٩٦٥نوشـته بـودوبـرای اولیـن بـاردرسـال ١٩٦٦بـه صـورت یـک کتـاب منتشـرشـده اسـت .سـوزان سـونتاگ درایـن مجموعـه درمـوردگسـترٔهوسـیعی ازموضوعـات مرتبـط بـاهنـر-کـه نویسـنده گاهـی آن رابرابـرخـودزندگـی میانـگارد- نوشتهاسـت .نکتـه مهمـی کـه درایـن ٢٦مقالـه بـه ظ اهـرمجـزابـه چشـم میخـورد، آشـنایی بـاجهان بینـی سـونتاگ اسـت .خوانـدن ایـن کتـاب باعـث میشـودزوایـای مختلـف بدنـه فکـری یکـی ازمتف کـران مهـم نیمـه دوم قـرن بیسـتم درحیطـه هنـررا بشناسـیم .سـونتاگ مقالات خودرابه پنج فصل تقسـیم کرده اسـت .به نظ رمیرسـد سـه فصـل آن بـه مقالاتـی اختصـاص یافتـه اسـت کـه درمـوردادبیـات ،تئاتـروسـینما هسـتند،فصـل اول بـه رابطـه هنـربـاتف سـیروسـبک پرداختـه اسـت وفصـل پایانـی بـه شـیوه های بیـان هنـری تـازه دردهـه ١٩٦٠همچـون »هپنینـگ «یـا»کمـپ «میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"بـانگاهی به مجموعه نقدهایـی دربـارٔەادبیـات ،تئاتـروسـینمادرفصل هـای بعـدی کتـاب ،متوجـه میشـویم کـه سـونتاگ سـعی داردبـه فـرم نوشـتاریـاتصویـری که ارائه میشـودبه صورتی پیوسـته بامحتوا بپـردازدوازجـداکـردن ایـن دومقولـه وارجحیـت دادن بـه محتـوای اثـرپرهیزکند.
درواقـع نویسـنده درایـن مقالـه نشـان میدهـد کهچگونه»معنا«کهدرعلیهتف سـیربه آن پرداخته بود،»سـبک «رابه کناری زده و»زیبایی ١٣٥٩٠٧ اخلاقـی «)بـه معنـای عـام آن ونـه بهگونـهای کـه دربـارٔەسـبک آن تعریـف شـده اسـت (باعـث جذابیت یافتن کارکامومیشودوبه همین خاطرکامونه تف کرطرازاولی رابه خوداختصاص میدهـدونـه ادبیـات طـرازاولـی دارد.
یکی ازمقالات مهم سونتاگ درکل این کتاب ،مقاله »انسان شناس «بهمثابه قهرمان اسـت کـه بـه تلقـی انسـان مـدرن ازدیگـرتمدن هـابه مثابـه امـری شـگف ت )Exotic(اختصاص یافتـه اسـت ونـگاه کلـودلـوی اسـتراوس vi-StraussClaudeLe،انسان شـناس سـاختارگرای معـروف قـرن بیسـتم درمـوردجهان بینـی غرب محورراموردبررسـی قرارداده اسـت .
سـونتاگ به جمع بندی جالبی درانتهای مقاله سال دوم ، شماره ٥ رسـیده وعنـوان میکنـدکـه سوررئالیسـم درمعنـای کلـی آن )ونهتنهـاسوررئالیسـم بـه مثابـه یـکسـبکمشـخص دراوایـل قـرن بیسـتم (کـههپنینـگ نیـزدرآن جـایمیگیـرد،بیشـتر کمیـک اسـت تـاتراژیـک چـراکه نهایت بیربطی رابه نمایش میگـذارد.
بـاتوجـه بـه تاریـخ چـاپ ایـن کتـاب بایـدعنـوان کـردکـه برخـی ازموضوعاتـی کـه اودر ایـن کتـاب بـه آن پرداختـه ،دسـتخوش تغییـرات عمیقـی شـده اندوهمچنیـن بعضـی ازایـن مقـالات نسـبت بـه بقیـه ،تاریـخ مصـرف کوتاه تـری داشـتهاندولـی آنچه مهم اسـت ،شـناخت جهان بینـی ایـن متف کـرمتف ـاوت نیمـه دوم قـرن بیسـتم اسـت وآگاهـی ازایـن مسـئله کـه چگونـه میتـوان درنقـدیـک اثـرمنف ـردیـایـک هنرمنـدفـرای آن اثـریـاهنرمنـدرفتـه ونظ ـرات خـودنسـبت بـه هنـر،دانـش ،فلسـف ه وزندگـی رابـامخاطـب درمیـان گذاشـت وخودنقـدرااز یـک توصیـف وتف سـیرمنف ـرددرمـورداثـرهنـری بـه یـک اثـرهنـری تبدیـل کـرد.
سال دوم ، شماره ٥ ترجم ه و صفح هآرایی کتاب در ایران نحـؤەچـاپ ایـن کتـاب توسـط نشـربیـدگل بسـیارخـوب بـوده وبـرای روی جلـدکتـاب از عکـس یکـی ازمعروف تریـن هنرمنـدان هپنینگ یعنـیجـوزف بویـزJosephBeoysوکایوتش اسـتف اده کـرده اسـت ."