چکیده:
در غرب مازندران ، ده ها امامزاده و بقعه متبرکه وجود دارد کـه تمـامی آنهـا مورد احترام اهالی هستند و زائران بسـیاری برپایـه ارادت خـاص بـه خانـدان عصمت و طهارت ع به سمت آنان کشیده میشوند. از دید مردم ، تمام آنان از سادات هستند و این سـادات شـیعه ، در هـر کجـا مـدفون شـدند، بقعـه ای بـر مزارشان بنـا نهـاده شـد. سـاخت برنامـه هـای مسـتند از تاریخچـه ، معمـاری، شجره نامه های باقیمانده ، آیین ها و مناسک برپا شده در این بقاع ، میتواند نظـر مخاطبان بسیاری را در سراسر کشور به این گونه برنامه ها جلب نماید
خلاصه ماشینی:
امـا بايـد بـه خاطر داشت که در هر سرزميني ساختمان هاي بقاع متبرکه و به طور کلـي آثـار تاريخي آن ، در ارتباط با وضع جغرافيايي، آب و هوايي، موقعيت تاريخي و نيز دلايل ديگر بوده است و از اين رو تفاوت هايي ميان آنها به چشـم مـيخـورد.
به هر حال ، همان گونه که ذکـر شـد، ايـن بقـاع تفاوت خاصي با خانـه هـاي مـردم منطقـه ندارنـد و تنهـا از جنبـه تزئينـات و نقاشيهاي ديواري و اينکه اغلب رنگ تمامي بقاع سبز است ، تفاوت هايي ميان آنها مشاهده ميشود.
علاوه بـر بقـاع که بنا به اعتقاد مردم ، محل تدفين امامزادگـان و بزرگـان ديـن اسـت ، امـاکن و امور ديگري نيز مورد تکريم و احترام مردم هستند که از آن جمله ميتـوان بـه محل هايي به نام قدمگاه و مساجد متبرک، درختان کهنسال که قطر آنها گـاه بـه ٦ الي ٩ متر ميرسد و به «پيردار» يا «آقادار» معروف اند و در جلوي امامزاده هـا هستند، اشاره کرد.
امروز نيز در برخي روستاها، درختان بزرگ و قطور جلـوي امامزاده ها مورد احترام و توجه اهالي بوده و وجود درختاني به نـام «آقـادار» و «گته دار»١ (rgateda)، گواهي بر اين مدعاسـت (سـتوده ، ١٣٥٥: ٥).
(مانند تعمير مسجد «آدينه » در جواهرده رامسر که نام قديمي آن دزگا مزگتـي١ اسـت و بـه ظاهر بر روي آتشکده قديمي زرتشتيان بنا شده است که تا قبل از آتش سـوزي اين مسجد قديمي در سال ١٣٧٩، رسم گل مالي در آن به اجرا در ميآمد) )رجوع شود به تصویر صفحه) در ميان تعداد زياد زيارتگاه هـاي موجـود در منطقـه ، تعـداد کمـي بـر اثـر شرايطي خاص ، از ديگر اماکن متبرکه قابل تفکيک هستند، از جمله : ١.