چکیده:
عشایر در کنار فعالیت های اصلی خود به تولید صنایع دستی از قبیـل بافـت سیاهچادر، چیق (چیق بافی)، گلیم ، قالی و... نیز میپردازند. مواد اولیه بیشتر این صنایع ، شامل پشم ، مو و پنبه است که از فرآوردههای دامی و کشـاورزی خـود منطقه به شـمار مـیرود. بافـت چیـق (چیـت ) از مهـم تـرین صـنایع دسـتی و کشاورزی عشایر است که برای پوشش دیواره چادرهای خود امروزه نیـز از آن استفاده میکنند. نقش ها و رنگ های به کار رفته در چیـق مـیتوانـد بـه عنـوان بافته های سنتی در برنامه های مستند مورد بهرهبرداری قـرار گیـرد. همچنـین از این نماد میتوان در انواع دکورهای تلویزیونی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"» (احمدی، ١٣٨٦: ٧٥) تحلیل دستبافته های عشایر گیلانغرب و بررسی نقش و رنگ چیق ، بیـانگر این صنعت - هنر و نشاندهنده ذوق و هنر مردان و زنـان ایـل کلهـر اسـت و نشان از گذشته ای دارد که این هنرها پیوندی عمیق بـا زنـدگی روزمـره مـردم داشته و حامی تمام استعدادها، ذوق و سلیقه آنها بودهاند.
نمونه چیق تپک ساخت : برای ساخت «چیق تپک » ترکه ها را به وسیله نخ یک لایۀ به دست آمده از پشم در رنگ های مختلف که با نقشه مورد نظر هماهنگ باشد، به طـور کامل میپوشانند، پس از آنکه نقش دلخواه به دست آمـد، بـرای وصـل کـردن نیها و تشکیل نقش اولیه ، ترکه ها را به هم وصل میکنند کـه بـه آن «کـه تـه ن کردن» (katan kardan)گفته میشود.
٢. چیق ساده در این نوع چیق ، روی نیها فقط نقوشی به صـورت شـکل هـای هندسـی ساده، مانند لوزی و مثلث ، با نخ هایی به رنگ سیاه و سفید ایجاد مـیکننـد و از آن، بیشتر برای پوشش بیرونـی یـا جـای نگهـداری حیوانـات و گلـه اسـتفاده میشود.
تجمع و تفرق و ایجاد کنتراست ، خود میتواند عامل زیبـایی باشـد کـه در چیق های ریقه این ویژگی مدنظر قرار میگیرد و از سوی زنان عشایر بـر روی دست بافته هایشان به تصویر کشیده میشود.
با توجه به اینکه بافت و انتخاب رنگ چیق هـا در بین عشایر به صورت ذهنی صورت میگیرد، بیش از هر چیز کیفیت ذهنـی رنگ باید مورد توجه قرار گیرد کـه اغلـب شخصـی اسـت و هـرکس کیفیـت خاص خود را دنبال میکند و مجموعه ای را از لحاظ رنگی هماهنگ مـیدانـد که خاص خود است ."