چکیده:
نظریه اعتباریات، یکی از مسائل مهم فلسفه معاصر اسلامی می باشد که به وسیله علامه طباطبایی مطرح شده است و یکی از ابداعات فلسفی ایشان به شمار می آید. ای ن نظری ه بر ای حل بسیاری از مسائل اجتماعی کاربرد دارد و می تواند در حوزه حکمت عملی مورد بهره بردار ی قرار گیرد. طبق نظر علامه طباطبایی، اعتباریات نوعی فعالیت معرفتی و خلاقی ت ذهن شبیه اعمال تشبیه و استعاره در حوزه ادبیات است که براساس مبا نی معرفت ی و نی از های طبیع ی و احساسی انسان شکل می گیرد. مفاهیم اعتباری با حقایق اجتماعی روابط گوناگونی دارد؛ از جمله، مفاهیم اعتباری با علوم اعتباری رابطه دادوستد دوسویه دارند و هر دو باعث بسط یکدیگر می شوند؛ چون میان مفاهیم اعتباری و اجتماعی پیوستگی وجودی برقرار می باشد؛ بنابراین رابطه آنها نیز براساس معیارهای حقیقی است. در حکمت متعالیه، اصالت وجود و تشکیک در وجود به عنوان مبنای وحدت در عین تفاوت و تفاوت در عین وحدت جهان و انسان مطرح شده است و در این میان مفاهیم ماهوی ابزار شناخت انسان از جهان و مفاه یم اعتبار ی ابزار تاثیر گذاری انسان بر جهان در قلمرو حکمت عملی به شمار می آید. مقاله حاضر به تبیین کیفیت پدی د آمدن اعتباریات و نحوه رابطه آن با حقایق اجتماعی و کاربرد آن در حوزه حکمت عملی پرداخته است
The ideational theory is the one of most important issues of the contemporary
Islamic philosophy that has been presented by Allama Tabatabae and thus it is
regarded as the one of his philosophical innovations. This theory is useful for
solving a lot of social issues and can be used in the domain of practical philosophy.
According to Allama Tabatabae's ideational theory, ideation or consideration is a
sort of cognitive activity and creativity of mind likes imagery (likening) and
metaphor in the realm and domain of literature that are formed on the cognitive
basis, and natural and sensual needs of human-being. Ideational concepts are
variously related with the social facts. They have also mutual relations with the
conventional sciences and both of them are causes for mutual expansion of each
other. Because there is an existential integrity and relation between the ideational
concepts and realities, their relation is also on the basis of real standards and criteria.
In the Transcendent Theosophy, fundamental reality and gradational nature of
existence are treated as basis of both unity and difference of world and humanbeing.
Quidditive concepts are the instruments for human-being's cognition of
world, and ideational concepts are the instruments of human-being's influence on the
world in the realm of practical philosophy. This article dealt with the explanation of
the way ideational concepts are formed as well as their relationship with social
realities and usage in the domain of practical philosophy.