چکیده:
تاکنون اوصاف اخلاقی مطابق با معیارهای گوناگون به مطلق و نسبی، فردی و اجتماعی، خادم و مخدوم، زمانمند و ابدی و... تقسیمشدهاند. حداقل فایده این تقسیمات و تفکیکات، کمک به ارتقای اخلاق پژوهی و نیز فاعلان اخلاقی در فهم بهتر و روشمندتر از ارزشها و ضد ارزشهای اخلاقی است. در این نوشتار تلاش شده مبتنی بر رابطه زمینهساز و لازم و ملزومی که ممکن است میان برخی از فضائل و رذایل وجود داشته باشد، اوصاف اخلاقی به دودسته کلی "مستقل و وابسته" و بهتبع آن دستهای دیگر تحت عنوان مستقل ـ وابسته یا دوگانه تقسیمشده و ازاینجهت یک تعریف و طبقهبندی نوین در اخلاقشناسی (و مشخصا فرا اخلاق) عرضه و تبیین گردد. دو آزمون بهشت تخیلی و جهنم تخیلی دو محک برای تفکیک آسانتر اوصاف مستقل از وابسته است که با استمداد از تخیل اخلاقی این مهم را ممکن میسازد. در ادامه ضمن تشریح مصداقی و نیز محک این تقسیمبندی، بخشی از فواید و توابع نظری و عملی این تعریف و تقسیمبندی تازه مورداشاره قرارگرفتهاند.
خلاصه ماشینی:
"در این نوشتار تلاش شده مبتنی بر رابطه زمینه ساز و لازم و ملزومی که ممکن است میان برخی از فضائل و رذایل وجود داشته باشد، اوصاف اخلاقی به دودسته کلی "مستقل و وابسته " و به تبع آن دسته ای دیگر تحت عنوان مستقل ـ وابسته یا دوگانه تقسیم شده و ازاین جهت یک تعریف و طبقه بندی نوین در اخلاق شناسی (و مشخصا فرا اخلاق ) عرضه و تبیین گردد.
با لحاظ داشتن این نکات میتوان گفت در برخی از نظامات اخلاقی بالاخص نظاماتی که رویکردی فضیلت گرایانه دارند به هر دلیل توسل به یک فضیلت / رذیلت ممکن است هم مهم تر از دیگر اوصاف بوده و هم تسهیل گر و تقویت کننده ایصال و اتصاف به آنها باشد و مستقل بودن یک وصف اخلاقی هرگز به معنای نفی این نوع از ارتباطات نیست چراکه باید به یادداشت که اوصاف مستقل صرفا در ساحت ایجاد و پیدایش استقلال دارند اما از حیث نیازی که به دیگر اوصاف برای تقویت یا قوام و قدرت بیشتر دارند به یک معنا فاقد استقلال و استغنا بوده و وابسته هستند.
دوم آنکه در نوشتار پیش رو ما هم فضیلت مستقل داریم و هم رذیلت مستقل و هم فضائل وابسته را میشناسیم و هم رذایل وابسته را و ازاین جهت نوعی تناظر برقرار است ؛ این در حالی است که مور در باب آمیختگی خیر و شر قائل به تناظر نیست و خود بدان معترف است ( Moore, ibid ٢٧٠:)، به این معنا که اگر برخی از فضائل متضمن شناخت برخی از شرور هستند در مقابل رذایلی نیستند که متضمن و مستلزم شناخت برخی از امور خوب و خیر باشند؛یعنی حتی اگر چنین رذایلی را بتوان یافت دست کم مور آنها را درنیافته و موردبحث قرار نداده است ."