چکیده:
کرامت ذاتی، شرافت و حیثیتی است که تمامی انسان ها به جهت انسان بودن به طور فطری و یکسان از آن برخوردارند و از نگاه دینی این حق ، از بدو خلقت حتی برای جنین انسان هم ثابت است ، هدف دراین تحقیق ، ساخت قاعده فقهی کرامت است ، زیرا یکی از نیارهای فقه اجتماعی و حکومتی همین شیوه خواهد بود، در این راستا با بررسی و تحلیل مفهوم و مبانی کرامت ، ادله ی شرعی و دیدگاه علماء میتوان به این مهم پرداخت ، اندیشه ی کرامت ذاتی، دارای پشتوانه ی عقلی وشرعی است ، با مطالب پیش گفته قاعده چنین میشود "هرانسانی کریم است ، مگر دلیلی مانع آن شود "یعنی کل انسان کریم الاما خرج بالدلیل ". بنابر اصل کرامت ذاتی، تناسب بین جرم وجزا و هویت و شخصیت افراد امری معقول و منطقی است ، هرکس در برابر جرم ، مجازات خواهد شد. کرامت ذاتی، مانع تعدد جزاء، برای یک جرم ، نه نفی جرم خواهد شد و با کرامت هیچ فضلیت ساختگی و نسب خانوادگی و ریاستی، دخیل در عفو، بخشش و یا مانعی برای اعمال مجازات نخواهد شد. قاعده ی فقهی کرامت ، آثار و پیامد هایی دارد، از جمله حفظ کیان ، شخصیت و حقوق خاص برای همه ی انسانها که هیچ کس نمیتواند آنها را سلب کند مثل حق حیات ، حق احترام و حرمت ، حق دین داری، برقراری عدالت ، برابری فرصت ها، رفاه اقتصادی و تامین اجتماعی، تناسب جرم و جزاء بدون تحقیر و شکنجه ویا هرگونه ارعاب وسلب حقوق .
Inherent dignity is the honor and prestige that all humans share it naturally and innately for being a human being and from religious point of view this right is fixed even for human fetus. In this study the aim is to form jurisprudential principles for munificence. It roots from the same fact that the same method establishes the requirements of social and governmental jurisprudence. In this regard، by analyzing the concept and principles of dignity، legal reasons، and points of view of scholars it could possible to notice this important issue. The notion of inherent dignity has a legal and intellectual support. According to above mentioned materials the principle is as follows “every human being is noble unless something prevent it” that is all human beings are decent unless “ those who exit it by some reason”. According the “inherent dignity” principle، there is a logical proportion between crime and punishment. Everyone is subject to punishment against committing crimes. The inherent dignity prevents multi-punishment for one crime but it does not deny the crime itself. And through dignity، no artificial wisdom and family lineage and presidential relations، will not prevent imposing penalties through forgiveness. The principles of jurisprudential principles have got some effects and results including maintaining dignity، and special rights for all human being which could not be denied. For example، the right to live، the right to respect and dignity، right of piety، the right for justice، the right for equal opportunities، social welfare and insurance، proportion between crime and penalties without humiliation and torture or any kind of intimidation and negation of rights.
خلاصه ماشینی:
"این که چه دلایلی بر ذاتیبودن کرامت انسان دلالت میکند بسیاری از آیات قرآن به آن اشاره دارد که مضمون آن عبارت است از دارای روح الهی، مقام خلافت اللهی، مسجود فرشتگان شدن ، اختیار و اراده ، امانتدار خدا بودن وفطرت الهی، ولی بارزترین و مهمترین آیه : «ولقد کرمنا بنی آدم وحملناهم فی البر والبحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا»(اسراء،٧٠)؛ و به راستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم ، و آنان را در خشکی و دریا [بر مرکب ها] برنشاندیم و از چیزهای پاکیزه به ایشان روزی دادیم ، و آنها را بر بسیاری از آفریده های خود برتری آشکار دادیم .
٤-٣- برخی از آثار فقهی کرامت انسان الف – آثار کرامت در فقه استدلالی آنچه در ذیل میآید درمورد پیشینه کاربرد کرامت در فقه اهل سنت و فقهای امامیه است البته آنچه وجود دارد بیش از اینها است ، بیان این مختصر به منظور جلب نظر موافق نبوده است ، بلکه هدف رهگیری بکارگیری کرامت در نزد فقهاء میباشد، برای فهم اینکه فقهای سلف درابواب مختلف و موضوعات فقه به مسأله ی کرامت پرداختند یا نه ؟ و آیا کرامت میتواند آثار فقهی داشته باشد؟ مصادیقی ازکتب فقهی ارائه میشود: در کتاب قواعد الفقهیه درذیل قاعده ی ٥٥ (کل کافر نجس کتابیا کان او غیره ) چنین آمده است : - مشهور فقهای شیعه – قدماء-کافر و اهل کتاب را نجس میدانند."