چکیده:
با پیشرفت در حوزه فناوریهای نوین ارتباطی متصدیان آموزشوپرورش بهمنظور جذب فراگیران و تقویت مهارتهای اصلی یادگیری، بر ایجاد زمینهای نوین در یاددهی و یادگیری با استفاده از رسانه نوین ارتباطات سیّار از بدو دوران کودکی تاکیددارند. پژوهش حاضر بهمنظور سنجش اثر تلفیق دو رسانهی غیررسمی بازی و ارتباطات سیّار با آموزش چهره به چهره بر یادگیری زبان انگلیسی انجام شد. بدین منظور عمل کرد 270 نفر دانشآموزان ایرانی از رده سنی 12-17 سال و با سطح مهارت زبانی متوسط پایین در طول یک سال تحصیلی در یادگیری ترکیبی واژگان انگلیسی به هنگام عرضه جانبی محتوا از طریق بازیهای دیجیتال در قالب سه گروه دنبال شد. درحالیکه آموزش چهره به چهره در محیط آموزشی برای تمامی اعضای نمونه آماری یکسان بود، گروه اول بازیهای آموزشی پیشساخته را انجام میدادند، گروه دوم و سوم به ترتیب در دو محیط واقعی و مجازی به "خانه بازی ایرانی" که جهت آموزش زبان انگلیسی تغییر دادهشده بود میپرداختند. ارزیابی عملکرد دانشآموزان نه با اتکای تنها به شیوههای قدیمی پیشآزمون و پسآزمون، بلکه از طریق ارزیابی تکوینی، پرسشنامه نگرش و ارزیابی تلخیصی صورت پذیرفت. بررسی توصیفی و استنباطی دادهها از تاثیر معنادار بازی آموزشی بومی مجازی در یادگیری زبان انگلیسی حکایت داشت. در یک نگاه کلی، مشارکتی، متنوع و فرهنگ بومی-محور بودن بازیهای آموزشی یادگیری بهتر زبان انگلیسی از طریق تلفن همراه را به بار آورد. ازاینرو عملکرد بهتر را میتوان به عوامل عمدهای چون میزان کمّی و کیفی محتوای آموزشی و ارتباطات در حین بازی ربط داد.
خلاصه ماشینی:
ویشزارک 5 (1994) با ابراز نگرانی از عرضه سادهانگارانه و متعصبانه محتوای فرهنگی در متون کتابها در - Paige, Jorstad, Siaya, Klein, & Colby - Ellis - Freed - Byram & Morgan - Wieczorek شیوه سنتی یاددهی و یادگیری، آنها را بهنوعی سبب بروز یک سری تفکرات و گرایشهای یکسویه و جانبدارانه در فراگیران میداند که این نگاه در عرصه گستردهتر و در عصری که نفوذ غیرقابلانکار زبان انگلیسی درصحنههای مختلف علوم، فناوری، تجارت، سیاست، ارتباطات فرهنگی و ...
در همین راستا در این پژوهش ترکیبی، علاوه بر آزمون تعیین سطح مهارت زبانی برای انتخاب آزمودنیها، از آزمون ارزشیابی تکوینی در حین انجام بازیهای آموزشی و پسآزمون در پایان سال تحصیلی جهت ارزیابی تأثیر تلفیق رسانههای ارتباطات سیار و بازی بر روی یادگیری زبان انگلیسی استفاده شد.
نظرسنجی از فراگیران در مورد زمان مناسب عرضه بازیهای آموزشی از طریق تلفن همراه - Gass & Mackey یاددهی و یادگیری واژگان زبان انگلیسی به شیوه ترکیبی: روش ترکیبی در این پژوهش شامل برگزاری 36 جلسه آموزشی چهره به چهره زبان انگلیسی در کلاسهای عادی درس برای فراگیران و بهموازات آن 36 جلسه آموزش غیررسمی شامل انجام بازیهای آموزشی (پیشساخته یا مبتنی بر فرهنگ بومی) میشد.
در انجام این مهم و بهمنظور فهم و تسهیل هر چه بیشتر فرایند یادگیری در جایجای برنامه درسی همچنین لازم است تا معلم و - Halliday - Schwartz - Czepielewski, Christodoulopoulou, Kleiner, Mirinaviciute, & Valencia - Czepielewski دانشآموزان ضمن معطوف نمودن توجهشان به آنچه قرار است آموخته شود، چگونگی ارتباط مطالب با دانستههای قبلی را نیز مدنظر قرار دهند (کاروالو 1 ، 2014).