چکیده:
نیازهای جدید بشری، علایق بین رشته ای و همگرایی علوم بار دیگر باعث شـد تـا در دهه های اخیر، پیوند خجسته ای بین دو حوزه «فیلمسازی» و «انسان شناسی» به وقـوع بپیوندد و حوزه جدیدی خلق گردد که به آن انسان شناسـی تصـویری یـا مـردم شناسـی بصری میگویند. در ابتدای این فرایند، متولیان امر بر این باور بودنـد کـه فـیلم ، بهتـرین جایگزین برای مطالعات مردم نگاری است و دیگر نیازی نیست به میدان پژوهش رفـت و اطلاعات مردم نگاری را یادداشت و جمع آوری کرد، بلکه تصاویر گرفته شـده و فـیلم ساخته شده گویای همه چیز است و از روی آن میتوان به مطالعه آن فرهنگ پرداخـت . در واقع ، این نوع تحلیل و تفسیر از فیلم که میخواست جـایگزین مطالعـات میـدانی و مردم نگاری شود، رهاورد حوزه ای به نام «انسان شناسی تصویری» شد. ولی بعد از چنـد دهه انسان شناسان تصویری این نگاه را بسیط تر، روشمندتر و قاعده مندتر کردند و اعلام نمودند فیلم مردم شناسی ساخته میشود و تحلیل فرهنگ از روی فیلم انجام میگیرد اما در کنار اینها نافی تحقیقات مردم نگاری هم نیستند. در این مقالـه تـلاش شـده اسـت تـا ضمن مروری بر دو حوزه «مردم شناسی» و «فیلم مستند»، نحوه شکل گیری «انسـان شناسـی تصویری» به اختصار بیان شود.
خلاصه ماشینی:
"جمع بندی در این مقاله تلاش شد تا حوزه مردم شناسی و انسان شناسی، همچنین فـیلم مستند تبیین ، و فرایند و وجوه تمایز هر دو حوزه بررسی گردد تا به دو پرسش آغازین مقاله پاسخ داده شود؛ یعنی چطور می توان از مردم شناسی و تکنیک هـای آن برای ساخت مستندهای اتنوگرافیک کمک گرفت ؟ و چطور میتوان بـا آگـاهی از اصول مـردم شناسـی در دام تکنیـک هـای فنـی کـارگردانی کـه باعـث تحریـف مستندهای مردم شناختی میشوند، نیفتاد؟ در ایـن مختصـر همچنـین تـلاش شـد تـا اخـتلاف هـای بـین فیلمسـاز و مردم شناس ، در زمانی که هر دو مترصد انجام کار واحدی هستند، روشن شود.
اتحادیه جهانی فـیلم مستند در سال ١٩٤٨ این تعریف را ارائه کرده است : «تمام روش هایی کـه بـرای ثبت هر واقعیت تفسیری بر روی نوار فیلم – چه از صحنه های واقعی و چـه بـه کمک بازسازی صادقانه صحنه های اصلی – به کار می رود، مستندسازی نـام دارد.
م ) در گاهنامه جغرافیای انسانی و مردم شناسی ، پرسشی را به این صورت مطرح کرد: آیا چیزی به نام فیلم مردم نگاری (اتنوگرافیک ) وجود دارد؟ و در ادامه افزود: ما سه مقوله از فیلم هـا را مـی تـوانیم بـه مثابـه فـیلم هـای مردم شناختی در نظر بگیریم که عبارت اند از: - فیلم های پژوهشی که وسیله ای در میـان سـایر وسـایل ، بـرای کـار ثبـت علمی به شمار می آیند؛ - فیلم های مستند عمومی (فیلم هایی با موضوع پدیده های غریب کـه خـود نوعی از فیلم های سفر به حساب می آیند)؛ - و آنچه من به آنها فیلم های میانه می گویم ؛ یعنی فیلم هایی که بدون هدف علمی تهیـه شـده انـد."