چکیده:
پروین اعتصامی از شاعران صاحب سبک و برجسته عصر مشروطه و فرزند یوسف اعتصامی است. اعتصام الملک (1253-1316ش) نیز از جمله روشنفکران بزرگ اواخر دوره قاجار و از پیش گامان ترجمه و آغازکنندگان رمانتیسم در ایران است که با ترجمه آثار مختلف و نگارش در زمینه های گوناگون، نقشی موثر در رویکرد مدرن به ادبیات و البته زندگی در ایران داشته است. شائبه تقلید و اقتباس کلی پروین از اعتصام الملک از جمله مسائلی است که همواره محققان مختلف در دوره های گوناگون به آن اشاره کرده اند. این پژوهش با استفاده از شیوه آماری ـ تحلیلی، به بررسی میزان و چگونگی این تاثیرپذیری در زمینه های مختلف (واژه، تصویر، محتوا و کنشگران روایت) پرداخته و به این نتیجه رسیده است که اگرچه اعتصامی بسان هر شاعر دیگری از زمینه های فکری گوناگون در شعر خود متاثر بوده است، به دلایل کاملا روشن، از آثار پدر خویش بیش از دیگران تاثیر پذیرفته و البته، تاثیرپذیری با تقلید و سرقت متفاوت است، اما آنچه حاصل این پژوهش است، نوآوری های شاعر است در شکل و قالب، نوع نگاه و درمجموع سبک ویژه و نیز استقلال او در اندیشه و رویکردها ـ به خصوص در حوزه تفکرات مشترک ـ که از او شاعری ماندگار و صاحب نام آفریده است.
Parvin-e E`tesami، the daughter of Yousef E`tesami، was one of the eminent poets of the constitutional period. Her father، E`tesam al-Molk was a remarkable intellectual. He was one of the very first translators and one of the writers whose work started Romanticism in Iran in the last years of Qajar dynasty. He translated pieces from a vast range of topics and، thus، he had an undeniable role in the development of literature and also a modernist look towards life. As the time passed، the idea of Parvin imitating and taking from her father’s works became a widely cited view among the scholars. This research، by using a statistical-analytical method، has investigated the quality and quantity of this linkage in some points (such as diction، imagery، themes، characters) and shows that although Parvin، like any other poet، was influenced by many thoughts and ideas، for some clear reasons the strongest influence was that of her father. It is of course obvious that this influence does not mean mere imitation or plagiarism. The conclusion of this research is that the poet had some innovations in form، format and point of view that formed her special thought and style in poetry. This unique outlook، especially on the common issues of the day، is what indeed makes her a well-known and unforgettable poet.
خلاصه ماشینی:
"درون مایه های فلسفی و دینی مضمون پروین اعتصام الملک تأثیر قضا و قدر ص ٧٩، ١٩٢ دوما، ١٣٢١ش : ٢٦٨ طالع ناسازگار بیچارگان و ضعفا ص ٨٢، ١٩٠ هوگو، بی تا: ٨٣ ستم و جور فلک و بی مهری زمانه ص ٦٨، ١٠٠ هوگو، بی تا: ٣٠٣ رنج و سختی زندگی ص ٢١، ٣٥، ٦٢ اعتصامی ، ١٣٢١الف : ١٣٢ اندیشة مرگ و ناپایداری جهان ص ٧، ٩، ١٩٦ لئوپاردی ، ١٣٢١ش : ٩٥ بقا و ارزش روح و بی ارزشی تن ص ١٢، ١٤ اعتصامی ، ١٣١٤ق : یا ارزش عمر و زمان ـ اغتنام فرصت ص ١١، ٦٠، ٩٦ شیللر، ١٣٢١ش : ٤٦ در دم زیستن و به فکر فردا نبودن ص ٦٨، ٨٠، ١٦١ اعتصامی ، ١٣٢١ب : ٢٩-٢٨ عبرت از گذشتگان ص ٨، ٦٤ اسمیث ، ١٣٢١ش : ١٢ راحتی از پی رنج ص ٨٦ اعتصامی ، ١٣٢١الف : ١٣٢ عظمت حق و حقیقت ، قلت درک بشر ص ١٩، ١٤٢، ١٩١ بریزبان ، ١٣٢١ش : ٦٦ بدین ترتیب ، گروه نخست ، که با عنوان مضامین "اجتماعی ـ سیاسی " مشخص شده است ، شامل مباحث متنوعی است که حدود ٤٢/٤٢ درصد از درون مایه های مشترک آثار را شامل می شود."