چکیده:
قرآن کریم در آیات متعددی از زوج بودن موجودات سخن گفته است،چنانکه آیه 3 رعد مطابق دیدگاه مشهور،از زوج بودن تمام میوه ها و نیز آیه 49 ذاریات از زوج بودن تمام اشیاء سخن می گوید.مقاله حاضر بیان می دارد که در آیه 3 رعد،دو ترکیب نحوی منصور است و این آیه،مطابق نظر مشهور در باب ساختار نحوی این آیه،بر زوج بودن تمام میوه ها دلالت دارد اما براساس نظر غیر مشهور،مراد از دو قرین در این آیه،شب و روز است،از دیگر سو،بر پایه تعبیر«کلّ شیء»در آیه 49 ذاریات،ممکن است تصور شود که برای موجودات غیر زنده هم باید به دنبال نظام زوجیت گشت،در حالی که آنها،فاقد نر و ماده اند و ساختار دیگری از زوجیّت هم ندارند که برای مخاطبان قرآن در دوره نزول،قابل درک باشد و ایشان را متذکّر قدرت خدا گرداند،از این رو با عنایت به اینکه استفاده از واژه«کلّ»برای تاکید بر کثرت،امری شایع در ادبیات قرآن است،به نظر می رسد که مراد آیه 49 ذاریات،تنها بیان کثرت و گستردگی پدیده زوجیت در میان موجودات زنده است.
خلاصه ماشینی:
"(بنگرید به: طبری، بیتا: 13 / 116؛ زمخشری 1429: 2 / 377؛ طوسی، 1431: 6 / 196؛ طبرسی، 1388: 3 / 336؛ ابنجوزی، 1431: 2 / 481؛ قرطبی، 1430: 5 / 184؛ نسفی 1390: 471 ـ 470؛ فیض کاشانی، 1419: 4 / 185؛ شوکانی، 1430: 1 / 1113؛ اهدلی، 1427: 4 / 314؛ شبر، 1425: 249؛ مراغی، 1418: 5 / 54؛ قاسمی، 1431: 9 / 428؛ سید قطب، 1391: 5 / 71؛ طباطبایی، 1392: 11 / 293؛ صابونی، 1420: 5 / 229؛ منصوری، بیتا: 3 / 8) آلوسی (آلوسی، 1420: 13 / 126) جایز میشمارد که «و من کل الثمرات» متعلق به «جعل» نخست باشد اما حتی در این فرض نیز دومین فعل«جعل» را بیانگر چگونگی قرار دادن میوهها در زمین میانگارد و قول به اینکه مراد از «زوجین» شب و روز باشند را بیاعتبار قلمداد میکند، به هر تقدیر، بر وفق خوانش مشهور، آیه 3 رعد صریح است در اینکه همه میوههای موجود در زمین، دو قرین دارند، اما در توضیح این که مراد از دو قرین چیست؟ اقوالی مختلف مطرح شده که مهمترین آنها را میتوان در سه دسته ذیل برشمرد: 1."