چکیده:
حکمت صناعی ، حکمت اخلاقی و حکمت سلبی دارای چه ویژگی هایی می باشند؟ فرایند شکل گیری تعارضات با محوریت تئودیسه، به چه ترتیب است و محتوای آنها چیست؟ بر چه اساسی می توان از تئودیسه اصیل و تئودیسه جزمی سخن گفت؟ عقل نظری در این میان، چه جایگاهی دارد؟ ایوب، با چه ویژگی هایی، نماینده تئودیسه اصیل است؟ مفاهیم صداقت و خلوص و راستی و درستی با چه ویژگی هایی از مفاهیم دروغ و ناپاکی متمایز می شوند؟ وجدان خطاکار مد نظر چه کسانی است و ارتباط میان مفاهیمی چون آگاهی صوری و آگاهی مادی با صداقت و خلوص و راستی و درستی، چگونه قابل بررسی است؟ براساس کدام مبانی می توان، دین اخلاقی را از تئودیسه اصیل استنباط نمود و ایوب را نماینده آن انگاشت؟ آیا ایوب میتواند، تبلور تجربی اخلاق تجریدی کانت باشد؟ کانت با چه شاخصه هایی خواهد توانست از طریق تفسیر اخلاقی خود از مشی دینی ایوب، بین دین و اخلاق، پل زده و از ورطه فرمالیسم اخلاقی رهایی یابد؟ با توجه به ماهیت کلامی، فلسفی، اجتماعی موضوع، نوشتار حاضر برآن است تا با مبنا قرار دادن نوشته های واپسین کانت – که کمتر بدانها پرداخته شده - ظرفیت های کلامی و دینی اندیشه کانت با محوریت تئودیسه و عهد عتیق را در جهت امکان توجیه فرمالیسم اخلاقی او بررسی نماید.
خلاصه ماشینی:
امکان سنجی- عبور کانت از اتهام - اخلاق فرمالیستی بر مبنای مفهوم "تئودیسه اصیل " در فلسفه دین او 1 محمد رعایت جهرمی چکیده حکمت صناعی ٢، حکمت اخلاقی ٣ و حکمت سلبی ٤ دارای چه ویژگـیهـایی میباشند؟ فرایند شکل گیری تعارضات با محوریت تئودیسه ، به چه ترتیب است و محتوای آنها چیست ؟ بر چه اساسـی مـیتـوان از تئودیسـۀ اصـیل ٥ و تئودیسـۀ جزمی ٦ سخن گفت ؟ عقل نظری در این میان ، چه جایگاهی دارد؟ ایوب ، بـا چـه ویژگیهایی، نمایندة تئودیسۀ اصیل است ؟مفاهیم صداقت و خلوص ٧ و راسـتی و درستی ٨ با چه ویژگیهایی از مفاهیم دروغ ٩ و ناپاکی ١٠ متمایز میشوند؟ وجـدان خطاکار١١ مد نظر چه کسانی است و ارتباط میان مفاهیمی چون آگاهی صوری 12 و آگاهی مادی ١٣ با صداقت و خلوص و راستی و درسـتی، چگونـه قابـل بررسـی است ؟ براساس کدام مبانی میتوان ، دین اخلاقی را از تئودیسـۀ اصـیل اسـتنباط نمود و ایوب را نمایندة آن انگاشـت ؟ آیـا ایـوب میتوانـد، تبلـور تجربـی اخـلاق تجریدی کانت باشد؟ کانت با چه شاخصه هایی خواهد توانست از طریـق تفسـیر اخلاقی خود از مشی دینی ایوب ، بین دین و اخلاق ، پل زده و از ورطه فرمالیسم اخلاقی رهایی یابد؟ با توجه به ماهیت کلامی، فلسفی، اجتماعی موضوع ، نوشتار حاضر برآن است تا با مبنا قرار دادن نوشته های واپسین کانت – که کمتر بدانها پرداخته شده - ظرفیت های کلامی و دینی اندیشه کانت با محوریت تئودیسه و عهد عتیق را در جهت امکان توجیه فرمالیسم اخلاقی او بررسی نماید.