چکیده:
مسئله عمده در این پژوهش آن است که اسلام از کدامیک از رویکردهای انحصارگرایانه، شمول گرایانه و کثرت گرایانه استقبال کرده و با اتّخاذ موضع خود، چه ظرفیتی را برای گفتوگو و تفاهم فراهم ساخته است؟ در پاسخ به این مسئله، پژوهش حاضر ضمن توجه به مبانی گفت وگوی دینی از منظر متون اسلامی، نشان داده است که انحصارگرایی به معنای خاص در اسلام معنایی ندارد، بلکه ضمنِ رهیافت شمول گرایانه معنا می یابد. اتّخاذ این موضع که می توان از آن به «انحصارگرایی در عین شمولگرایی» تعبیر کرد، سبب ایجاد ظرفیت گسترده و زمینه مناسبی برای گفت وگو و تعامل با دیگر ادیان ابراهیمی شده است؛ چراکه این تقریر از انحصارگرایی، ضمن اذعان به حقّانیّت مطلق یک دین و حقّانیّت نسبیِ دیگر ادیان، اسلام را به عنوان مکمّل و متمّم آیین موسوی و عیسوی معرفی میکند. افزون بر این، توجه به حوزه اخلاق و نجات در رهیافت کثرت گرایانه نیز در غنا بخشیدن به ظرفیت گسترده اسلام برای گفت وگو، بی تأثیر نبوده و موضع اسلام را در قبال مسئله تعامل و گفت وگوی دینی تقویت کرده است. روش مقاله در مراجعه به آرا و آموزه ها، استنادی و در تبیین محتوا، توصیفی ـ تحلیلی است.
This study tries to find whether Islam follows an exclusivist، inclusivist or a pluralist approach and what are the implications of the stand it takes. Having taken into account the Islamic foundations for inter-religious dialogue، this study shows that exclusivism in its technical sense does not have anything to do with Islam. Exclusivism is meaningful when it is situated within the context of inclusivism. The adoption of such an approach which can be termed as 'exclusivism despite inclusivism' has created a fertile ground for Islam to dialogue and interact with other Ibrahamic religions. Believing that one religion is absolutely whereas others are relatively true، this approach introduces Islam as a complementary for Judaism and Christianity. In addition، the fact that it pays attention to ethics and salvation in a pluralistic approach، provides further capacity for dialogue in Islam. It follows a referential methodology while presenting the theories and a descriptive methodology while explaining the content.
خلاصه ماشینی:
"افزون بر پلورالیسم در حوزه حقانیت، در نگرش اسلامی میتوان از دو نوع دیگری از پلورالیسم نیز سخن گفت که ظرفیت آن در جهت ایجاد زمینه گفتوگوی بین ادیان، گرچه نیازمند بحثی مفصل و مستقل است، اما به بیان مختصر میتوان گفت از دیدگاه قرآن کریم، در عین اینکه کفر فینفسه گناه بزرگی شمرده میشود و کافر شایسته دوزخ است (یونس (10)، 4؛ نساء (4)، 115)، بااینحال، برخی آیات قرآن کریم حاکی از آن است که هر انسانی به مقدار معرفت و آگاهی خویش از حقیقت متعالی و به میزان تلاش و عمل صالح خویش در جهت رسیدن به خیر محض، بهرهای از نجات را به دست خواهد آورد.
Table of Content Islam and inter-religious dialogue: exclusivism despite inclusivism /Rahim Dehghan, Izz al-Din Rezanijad, Ali Qasimi 206 A critical assessment of secular formulation of John Rawls' moral theory / Hasan Muhiti Ardakani 205 A comparative study of movement and time in Mulla Sadra and Albert Einstein /Rahman Oshrieh, Muhammad Ali Ismaeli, Hamed Oshrieh 204 The possibility and explanation of the temporal beginning of the world in accordance with a new reading of the theory of huduth dahri / Muhammad Sadiq Kawiyani, Ghulamreza Fayyazi 203 Relation between belief and knowledge in Ayatollah Misbah Yazdi / Sayyid Mustafa Mirbabapur 202 Arguments for previous necessity and their assessment / Sayyid Ahmad 'Alaei 201 Innate presentational Knowledge of God according to reason and revelation / Ahmad Abuturabi 200 In The Name of Allah A Scientific – Research Quarterly Journal Hikmat-e-Islami 13 Vol. 4, No. 2, Summer 2017 ISSN: 2423-5105 Editorial Board (Sort by name): Masud Azarbaejani (Associate Professor) Ezz- o-din Rezanejad (Associate Professor) Hassan Ramezani (Assistant Professor) Ali Shirvani (Associate Professor) Muhammad Fanaei Eshkevari (Professor) Mojtaba Mesbah (Associate Professor) Hassan Moallemi (Associate Professor)"