چکیده:
رابطه میان دیدگاه اسمیت در کتاب «نظریه احساسات اخلاقی» و «ثروت ملل» که اصطلاحا «مسئله آدام اسمیت» خوانده میشود، میتواند بر حسب نظریه کنش و نظریه فضیلت اسمیت مطالعه شود. ما بر اساس این دو نظریه «مسئله اسمیت» را مطالعه میکنیم. این مقاله از این دیدگاه دفاع میکند که اسمیت در کتاب اخلاقی خود معنایی فراخ برای اخلاق قایل شده که میتوان وجوهی از کتاب «ثروت ملل» را در میان آن یافت. به تعبیر دیگر مبنای تحلیل اقتصادی از بخشی از «نظریه احساسات اخلاقی» جدا شده است. به نظر ما برای درک پیچیدگی مواضع اسمیت باید به بینش موقعیت گرای او دقت کرد که از مطلق گرایی در مورد پدیدههای انسانی دوری میجوید و بنابراین آثار او جا برای تفاسیر متفاوت را باز میگذارد. ما تلاش میکنیم با این پیشفرض «مسئله آدام اسمیت» را در دو نظریه «کنش» و «فضیلت» وی مورد باز خوانی قرار دهیم.
خلاصه ماشینی:
"کلید واژه ها: » نظریـه کنش ،نظریـه فضـیلت ، نفـع شخصـی ٢، همـدردی ٣، «مسـئله آدام اسمیت مقدمه طرح مسئله «مسئله آدام اسمیت » یک اصطلاح در تاریخ نظریـه اخلاقـی اسـت کـه مـی تـوان آن را اجمالا به قرار زیر خلاصه کرد: چگونه می توان بین دیدگاه اخلاقـی اسـمیت در کتـاب «نظریه احساسات اخلاقی » که در آن اساس تبیین کنش های انسانی «همدردی » اسـت و مفهوم «نفع شخصی » که اساس کنش های انسانی در ثروت ملل است توافق ایجاد کرد؟ 2 .
پـس صورتبندی دقیقتری از مسئله می تواند عبارت باشد از: بررسی سازگاری نظریه کنش و فضیلت در نظریه احساسات اخلاقـی و ثـروت ملـل بـه گونه ای که صورت مفهومی آن را به دست دهد و تنها شامل مطالعه ذهنیت اسـمیت نباشـد، بلکه در سطح مفهومی رابطه نفع شخصی که در ثروت ملل مبنای رفتارهاسـت ، بـا آنچـه در نظریه کنش و فضیلت ارائه کرده است مشخص سازد.
این شمولیت اخلاق بر اقتصاد را در دو محور کنش و فضیلت می توان نشان داد: نظریه کنش : مبنای کنش در اخلاق یعنی همدردی نیز مادامیکه در نخستین درجـات احساس خودبه خودی قرار دارد با نفع شخصی و خوددوستی اخـتلاف دارد امـا وقتـی همدردی از طریق ناظر بیطرف که عقل جمعی را نمایندگی می کند بـه کـار مـی رود بـا اندیشه مبتنی بر نفع شخصی در ثروت ملل سازگار می شود."