چکیده:
فناوری های دیجیتال اطلاعات و نفوذ نرم افزارها به حوزه معماری، ابزار طراحی معماری را متحول کرده و شرایط بحث برانگیزی را نســبت به ابزاردســتی در محیط هایی جدید باقابلیت های متنوع پدید آورده اند. در این شرایط خلاقیت از حوزه هایی است که در فرایند طراحی، به نحوی دچار چالش می شود. هدف تحقیق بررسی نسبت بین ابزارهای طراحی، فرایند طراحی معماری، خلاقیت و میزان موفقیت ابزارهای مذکور در ارتقاء این نســبت اســت. در پژوهش پیشرو با رویکردی تحلیلی- تطبیقی، به دو روش کیفی و کمّــی و با مطالعه میدانی در جامعه های آماری تعریف شــده، جایگاه، کاربرد و توانایی ابزار هــای طراحی در فرایند طراحی و در ارتقاء خلاقیت در حل مسئله معماری ارزیابی شده است. سازمان دهی بهره گیری صحیح از نرم افزارهای دیجیتال در فرایند طراحی معماری با روش توسعه سیستم ها از نوع مدل فازبندی و برنامه ریزی راهبردی حرکت به سمت ساختارهای پویا و هدفمند می توانند در جهت ارتقاء خلاقیت در آموزش طراحی معماری مفید واقع گردند.
Digital technologies and the influences of software on the field of architecture, have changed architectural design
tools and created questionable situation to deal with hand tools in a new condition with diverse capabilities. Each
hand tools and digital applications, in the design process, have their own features and requirements and may somehow
challenge the creativity in this process. So that students can take advantage of these technologies to try knowledge,
ideas and demands with the mixed abilities. Creativity is a subjective process consisting of the ingenuity and flexibility
and design process is based on creative developing that can be expressed by utilizing the tools of architectural design.
During the design process, students thoughts acts like an intricate process of mental activity and interacts between
creative and critical thinking.
The main purpose of this study is to evaluate the relationship between creativity, architectural design tools, architectural
design process and success rate of these tools in the promotion of this ratio.Hence reviewing of the nature, type, status
and application design tool in architectural design process and comparing their efficiency analysis to achieve creative
defined in this study is very important.
This paper has a comparative- analytical approach. So, after reviewing related literature, the research model is
developed. In the next step in a defined statistical community in a field study, status and application of design tools
in all phases of the architectural design process are compared with each other about their various aspects and in this
way the ability of each to promote creativity in problem-solving process in architecture, is evaluated. The comparison
is carried out in two phases of qualitative (observation, interviews and document analysis) and quantitative
(questionnaire) methods in architectural design studios, in academic and professional environments in Iran.
Finally, summing up the conducted assessments, results of the research is obtained with multiple comparisons. Based
on qualitative research, taking advantage of different types of software, specially the kinds of synchronicity, have
great success in design process and in the final stage of that. This option is relative in the first stage of the process and
depends on the knowledge of Individuals towards software and their type. Quantitative analysis also has confirmed
this findings and endorsed the active and effective role of software and the need to complete mastery over them,
in architectural design process, both in faculties and professional communities. In the current era, correct use of
digital technologies in the process of architectural design, should be organized. Considering the systems development
method of phasing models for different layers of architectural design, including digital technologies, and strategic
planning for moving towards a dynamic and targeted structures can be helpful to promote skills related to subject,
intellectual procedures and motivation in architectural design process.Therefore architectural design education with
regard to the role of digital technologies and their comprehensive development, need to keep pace with all levels of
strategic and practical plans to promote creativity in the process of architectural design in architectural studios.
خلاصه ماشینی:
ازاینرو بازنگری در چیستی، انواع، جایگاه و کاربرد ابزار طراحی در معماری و مقایسه تحلیلی کارایی آنها جهت حصول خلاقیت در طراحی معماری سؤالاتی ازایندست را به ذهن متبادر میسازد: کدامیک از ابزارهای طراحی با دست یا استفاده از نرمافزارهای دیجیتال درزمینهٔ آموزش طراحی معماری از مزیت بیشتری در جهت ارتقاء خلاقیت در حل مسئله طراحی برخوردارند؟ ماهیت و کاربرد ابزارهای دستی و نرمافزارها در فرایند طراحی معماری چیست؟ و جایگاه نرمافزارهای دیجیتال و کار آیی آنها در ارتقاء خلاقیت در فرایند طراحی معماری چگونه است؟ در این رابطه طراحان چه نقشی دارند و چگونه مؤثرند؟ در این تحقیق پس از انجام مطالعات نظری، در یک مطالعه میدانی با رویکردی تحلیلی- تطبیقی، ابتدا میزان موفقیت دانشجویان، در ایجاد نسبتی مناسب بین بهرهگیری از انواع ابزار طراحی و ارتقاء خلاقیت درروند طراحی، در هر مرحله با تحلیل پروژههای طراحی بهصورت کیفی بررسیشده است.
در گام بعدی جهت درک بیشتر این رابطه، نظر دانشجویان و نیز نظر کارشناسان شاغل در جامعه حرفهای، طی آزمونی با استفاده از پرسشنامههای هدفمند ارزیابی گشته و در بخش نهایی با تحلیل چندمرحلهای اطلاعات بهدستآمده از مطالعات میدانی، نتایج این بخش با استنتاجات بخشهای اولیه تطبیق داد شده تا از این طریق نکات موردنظر با مقایسههای چندگانه بهدستآمده و پیشنهادهایی در جهت ارتقاء خلاقیت در آموزش طراحی معماری در حوزه روش ارائه گردد.
keywords Architectural design process, Digital software, Hand tools, Creativity promotion, Architectural design education.