چکیده:
اندیشه و رفتار سیاسی حضرت امام’ درباره حاکمیت طاغوت و وجوب مبارزه با آن، مبنای شکلگیری انقلاب اسلامی ایران قرار گرفت و سرانجام منشاء پیدایش و یا تقویت بسیاری از جنبشها در منطقه و جهان گردید. ازآنجاکه انقلاب اسلامی بر پایه تفکرات سیاسی امام خمینی+ پیریزی شده است، هدف این پژوهش تبیین و بازخوانی مبانی، اهداف، ادله فکری و رفتار سیاسی امام خمینی’ بعنوان الگوی عملی مبارزه دائمی و خستگیناپذیر رهبران حرکتهای آزادیبخش در مواجهه با رژیمهای استبدادی و طاغوتی است. اکنون که بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی موجی جدید به خود گرفته، بررسی این موضوع بنیادین ضروری بهنظر میرسد. این نوشتار با روش اسنادی بهدنبال بررسی ادله، اهداف و رفتار مبارزاتی حضرت امام+ از دهه بیست تا پیروزی انقلاب اسلامی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد حضرت امام+ با هدف اجرای حدود الهی و تشکیل حکومت اسلامی، رفتار مبارزاتی غیرمسلحانه را در قالب روشهای مختلف علمی، فرهنگی و در نقش رهبری و ایدئولوگ انقلاب علیه رژیم وقت پیش گرفتند.
Imam Khomeini`s thought and conduct on and against Arrogant Despot`s Sovereignty led to IRI, appearance and reinforcement of many regional and international movements. As IRI has been based upon Imam`s political thought, in this paper it has been intended to explain and reread the principles, purposes, reasons and political conduct as an effective model for the leaders of those liberating movements to fight against tyrannical regimes permanently and powerfully. The necessity of this fundamental study would be clearly perceived with regard to the new course of Islamic awakening in Islamic countries. On findings of the paper, Imam Khomeini began and continued his unmilitary struggling conduct by following various scientific, cultural methods as a leader to execute Divine law and establish Islamic government.
خلاصه ماشینی:
بنابراین از دیدگاه حضرت امام هر قدرت سیاسی نامشروع به نوعی طاغوت بهشمار میآید و از منظر ایشان رژیم پهلوی یکی از مصادیق بارز آن بود که تا براندازی آن و تشکیل حکومت اسلامی به مبارزه خویش با آن ادامه دادند.
آیات حضرت امام به آیاتی از قرآن کریم برای مقابله علیه حاکم جائر استناد کرده و بر این اعتقادند که قرآن کریم مردم را به این قیام توصیه و تشویق کرده، و اطاعت از آنها را نهی فرموده است.
(همان: 137 ـ 136) حضرت امام در وصیتنامه سیاسی ـ الهی خود یکی از افتخارات شیعه که از ائمه^ به آنان به ارث رسیده است را همانا مبارزه در راه تحقق حکومت عدالتگستر و زندانی شدن و در نهایت شهادت در مسیر براندازی حکومتهای طاغوت معرفی کرده است.
» (همان: 17 / 435 ـ 434) در جای دیگر نیز بر این مسئله تأکید فرموده و هدف پیامبر اسلام را از تأسیس حکومت، بسط عدالت اجتماعی معرفی کرده است: پیغمبر اسلام’ تشکیل حکومت داد، مثل سایر حکومتهای جهان، لکن با انگیزه بسط عدالت اجتماعی.
» (همان: 17 / 140) بنیانگذار انقلاب اظهار امیدواری کردند که به حول و قوه الهی برای برقراری حکومت عدالتگستر اسلامی مبارزه را تا آخرین نفس ادامه خواهیم داد و این مهم بر تمامی طبقات و گروههای جامعه واجب و ضروری خواهد بود: «به خواست خداوند تعالی تا برچیده شدن بساط ارتجاعی شاهنشاهی و برپا کردن حکومت عدالتگستر اسلامی دست از مبارزه برنمی داریم.