چکیده:
با سیری گذرا در تاریخ میتوان دریافت که تقابل در معنویتها ویژه ی زمانه ی ما نیست و جنگ های بسیاری در طول تاریخ، به دلیل رویارویی معنویت های گوناگون شکل گرفته است. به باور بسیاری از اندیشمندان کشف و گشودن درهای علمی در جهان معاصر - که در برخی از عرصه ها حیرت انگیز است – علی رغم ایجاد آسایشی سطحی نتوانست آرامشی کامل به انسان بخشیده و پاسخ گوی تمام پرسش های او باشد، روزی نیست که خبر افزایش آمار جنایت و تجاوز و ناهنجارهای اجتماعی روان انسان ها را نیازارد، محققین حوزه علوم اجتماعی معتقدند انسان ها بعد از دوره ای کنار گذاشتن معنویت، به این نتیجه رسیده اند که تکنولوژی داروی تمام مشکلات آنها نیست و خواستار آشتی با معنویت شده اند، رصد های جهانی اقبال انسان ها به معنویت را نوید می دهد، اما تفسیرهای گوناگون از معنویت ناخواسته یا مغرضانه باعث رودرویی و تقابل بین معنویت های گوناگون شده است. از این رو، نیاز به شاخص در تشخیص معنویت حقیقی و همچنین راهکار حفظ معنویت اصیل از انحراف در خور توجه بسیار است. نویسنده می کوشد در این نوشتار بیان کند که تفسیرهای متفاوت از معنویت از گذشته تاکنون باعث رودرویی و تقابل معنویت ها گردیده و با بیان شاخصی در تشخیص معنویت حقیقی از غیرحقیقی، وجه تمایز معنویت حقیقی را تبیین کند. طبق تحقیقات انجام شده، وجه تمایز و شاخص در تشخیص معنویت های غیرحقیقی «حماسه ساز بودن» معنویت حقیقی است.
By having a glance at the history we can see that the contrast between spiritualties is not only for our time. Many wars is formed throughout the history، because of spiritual oppositions. Many scholars believe that by scientific discovery and opening doors in the contemporary world - which in some areas is amazing - despite little comfort، failed to give complete peace to mankind. Not even a single day in which the rising crime and inatención to social norms does not hurt human heart. Social sciences researchers believe that human beings after a period of abandonment of spirituality، received to the conclusion that technology is not a remedy for all problems and called for reconciliation with their spirituality. International studies have reported a tendency of humans to spirituality، but through the unwanted or malicious interpretations of spirituality the conflict has been created between different types of spirituality. Hence، the need to an index for knowing true and authentic spirituality is noteworthy. In this article the author tries to explain that different interpretations of spirituality caused conflict between spiritualties. The author also tries to determine a criteria for the recognition of true or real spirituality from unreal once and protect it from deviation. According to this research، the key feature of spirituality which differs between real and non-real spirituality is epic.
خلاصه ماشینی:
"به باور بسیاری از اندیشمندان کشف و گشودن درهای علمی در جهان معاصر ـ که در برخی از عرصهها حیرتانگیز است ـ علیرغم ایجاد آسایشی سطحی نتوانست آرامشی کامل به انسان بخشیده و پاسخگوی تمام پرسشهای او باشد، روزی نیست که خبر افزایش آمار جنایت و تجاوز و ناهنجارهای اجتماعی روان انسانها را نیازارد، محققین حوزه علوماجتماعی معتقدند انسانها بعد از دورهای کنار گذاشتن معنویت، به این نتیجه رسیدهاند که تکنولوژی داروی تمام مشکلات آنها نیست و خواستار آشتی با معنویت شدهاند، رصدهای جهانی اقبال انسانها به معنویت را نوید میدهد، اما تفسیرهای گوناگون از معنویت ناخواسته یا مغرضانه باعث رودرویی و تقابل بین معنویتهای گوناگون شده است.
قرآن اولین وظیفه انبیاء و اولیاء خدا را بعد از رسالت مبارزه با ظلم و طغیان و مبارزه با جهل معرفی میکند، مبارزهی حماسی که برگرفته از اعمال فطری از جمله جوانمردی، صداقت و عدالت خواهی است، این مبارزه شاخصی است در تشخیص معنویت حقیقی، به دیگر سخن آنچه در سایر معنویتهای غیرحقیقی نمیتوان یافت مبارزهی حماسی است و معنویت حقیقی یک معنویت حماسهساز است.
بنابراین حماسه و مبارزهی حماسی بهعنوان شاخص و تفاوت در معنویت اصیل بیان شد، نه جهاد و کوشش بدون شرط در رسیدن به اهداف؛ به سخن دیگر اگر جهاد ملاک تشخیص معنویت حقیقی باشد، مراد آن جهادی است که حماسی باشد؛ یعنی در آن عدالتخواهی، صداقت و جوانمردی موجود باشد و طبق روایات بیان شده، جوانمردی نام جامعی است برای تمام خوبیها<FootNote No="9" Text=" بنگرید به صفحه 49 همین مقاله."