چکیده:
اهل سنت نکاح موقترا تحریم نموده و صرفاً نکاح دائم را صحیح میداند،درحالیکه گسترش بسترهای مراودات و ارتباطات و از سوی دیگر موانع و مشکلات نکاح دائم، سبب ایجاد نکاحهای نوظهور و غیرعادی از جمله؛ نکاح سری، نکاح به نیت طلاق و نکاح لیلیات و نهاریات شده است که از این میان نکاح سری از محبوبیت بیشتری برخوردار است.ظاهر این نکاح ها، عقد دائم و معمولاً با اسقاط برخی از حقوق زن به جهت بهرمندی موقت از وی می باشد. این نکاحها در برخی موارد واجد تمام ارکان و شروط صحت نکاح و در برخی موارد فاقد برخی از این ارکان و شروط هستند. اما به هر حال ویژگی بارز هر کدام از آنها به ترتیب عدم اعلان، نیت ابتدایی زوج بر طلاق زوجه و مراوده زوجین فقط در شب یا فقط در روز است. این گونههای نکاح از یک طرف زمینه را برای بسیاری از مشکلات اجتماعی، قانونی و روحی ـ روانی زوجین و جامعه فراهم نموده است و از طرف دیگر رواج این نوع نکاحها و فقدان نظری هماهنگ در خصوص ماهیت و مشروعیت آنها تحقیق و پژوهش در این راستا را میطلبد.
خلاصه ماشینی:
نکاح سری در عصر حاضر غالبا موافق با شرع نیست و ارکان آن ناقص است، بنابراین، آثار و احکام نکاح نیز بر آن مترتب نمیشود، اما نکاح به نیت طلاق و نکاح لیلیات و نهاریات واجد تمام ارکان و شروط صحت نکاح است و آثار شرعی از نسب و نفقه و ...
مذاهب اهل سنت درخصوص نکاح سری که واجد تمام ارکان و شروط صحت است و بر عدم اعلان آن تبانی شده باشد، اختلافنظر دارند؛ بنابر نظریة مالکیه حتی باوجود اذن ولی، درصورتیکه بر عدم اعلان تبانی شده باشد، عقد باطل است، زیرا مالکیه اعلان نکاح را واجب میدانند و معتقدند تبانی زوجین و شهود بر پنهانکردن امر نکاح موجب بطلان آن عقد میگردد و در تأیید رأی خود به احادیثی از پیامبر اکرم (ص) استناد کردهاند: «اعلنوا النکاح ولو بالدف»، «اعلنوا هذا النکاح و اضربوا علیه بالغربال»، «فصل بین الحلال و الحرام، الدف و الصوت فی النکاح» (ابنماجه 2010: 338- 339).
اما پس از مرور و نقد و بررسی ادلة موافقان و مخالفان نکاح به نیت طلاق، بهنظر میرسد این نکاح نیز صحیح و جایز باشد، زیرا این نوع نکاح واجد تمام ارکان و شروط صحت عقد نکاح هم ازجانب اهل تسنن و هم ازجانب اهل تشیع است و اگرچه زوجین و یا زوج نیت طلاق دارد، این نیت صریحا در عقدنامه ذکر نشده است.
اگر واجد تمام ارکان و شروط صحت نکاح باشد و بر عدم اعلان آن تبانی شده باشد، بنابر نظر مالکیه عقد باطل است.