چکیده:
هدف: پاسخگویی به این سوال است که آیا الگوی اف.ار.بی.آر. دارای ساختاری نشانهشناسی است؟ آیا میتوان الگوی اف.آر.بی.آر. را بر اساس نشانهشناسی بررسی نمود؟ روش: روش پژوهش تحلیل مفهومی است. بررسی تطبیقی بین مفاهیم الگوهای دو نظریهپرداز نشانهشناسی، "سوسور" و "پیرس" با موجودیتها و روابط الگوی اف.آر.بی.آر. انجام شده است. یافتهها: بررسی اصول دو الگوی سوسور و پیرس در اف.آر.بی.آر. نشان داد که میتوان موجودیت اثر و برداشت را یک نشانه در نظر گرفت که بر اساس الگوی دوجهی سوسور دارای دو جنبه، محتوی ذهنی به عنوان دال و محتوی مفهومی به عنوان مدلول هستند که در کنار هم نشانه را به وجود میآورند. اثر به عنوان یک نشانه میتواند بر دیگر نشانهها تاثیرگذار بوده و معنای جدیدی تولید نماید. نتیجهگیری: نتایج نشان داد موجودیتهای اف.آر.بی.آر. در الگوی سه وجهی پیرس نیز قابلیت تطبیق دارند. زمانی که فرد ایدههای ذهنی خود را به نمایش میگذارد اثر خلق میشود. اثرخلق شده در مواجه با افراد مختلف، برداشتهای متفاوتی را به وجود میآورد. موجودیت برداشت زمانی که در محملهای مختلفی ارائه میشود به صورت مدارک در مکانهای مختلفی نگهدای میشود.
خلاصه ماشینی:
نشان داد که می توان موجودیت اثر و برداشت را یک نشانه در نظر گرفت که بر اساس الگوی دوجهی سوسور دارای دو جنبه، محتوی ذهنی به عنوان دال و محتوی مفهومی به عنوان مدلول هستند که در کنار هم نشانه را به وجود میآورند.
در ابتدا کلیاتی درباره نشانهشناسی ارائه شده و نظرات دو نظریه پرداز سرشناس و تأثیرگذار در نشانهشناسی ، " فردیناند دو سوسور٦ و چارلز ساندرز پیرس ٧"، مورد بررسی قرار گرفته 1- Thagard 2- Functional Requirements for Bibliographic Records(FRBR) 3- priss 4- semiotics 5- Dyadic 6- Ferdinand de Saussure 7- Charles Sanders Peirce است.
از دیدگاه نشانهشناسی ، اولین سطح سازماندهی دانش این است که مفاهیم، واژهها، نشانهها مورد استفاده در طرحها و اصطلحنامهها در ساختاری سازماندهی شوند که رابطه مفاهیم با مفاهیم دیگر، نشانه با نشانههای دیگر قابل بررسی و مشخص باشد.
بررسی نظامهای سازماندهی دانش در ساختار نشانهشناسی این امکان را فراهم می سازد که رابطه بین شی و بازنمون آن و همچنین رابطه بین یک شی و تفسیر آن را مشخص نمود و در نتیجه بر اساس آنها یک چارچوب نظری شکل داد که نه تنها به ساختارهای معنایی مرتبط است بلکه فرایند تفسیر و تشکیل معانی را نیز ارائه میکند )فریدمن ١؛ دلفسن؛ ٢٠١١(.
بررسی نظامهای سازماندهی دانش در ساختار نشانهشناسی این امکان را فراهم می سازد که رابطه بین شی و بازنمون آن و همچنین رابطه بین یک شی و تفسیر آن را مشخص نمود و در نتیجه بر اساس آنها یک چارچوب نظری شکل می گیرد که نه تنها به ساختارهای معنایی مرتبط است بلکه فرایند تفسیر و تشکیل معانی را نیز ارائه می کند.