چکیده:
«متون پورانه» به عنوان مهمترین منابع دینی که دیدگاه درون دینی آیین هندو در مورد منجی را در بر دارند؛ او را تنزل جسمانی وجه ربوبیت الاهی (ویشنو) و فردی خاص به نام «کَلْکی» و دارای ویژگیهای منحصر به فرد معرفی میکنند. البته در پورانهها، کَلْکی با ظاهری انسانی و دارای صفات برجستة جسمانی و معنوی توصیف میشود؛ ولی در برخی دیگر از متون هندو، کَلْکی چهرهای اسطورهای، بهصورت موجودی نیمه انسان و نیمه اسب دارد. مطابق آموزههای پورانهها، منجی برای احیای کمالات اخلاقی و سنتهای الاهی که بهتدریج در دورههای چهارگانة هستی به فراموشی سپرده شده، ظهور خواهد کرد و در این راه، از جنگ و نبرد با اهریمنان، ظالمان و سرکشان نیز ابایی ندارد. هر چند اعتقاد به ظهور کَلْکی در آیین هندو چندان محوری تلقی نمیشود؛ به هرحال بر فرقههای مختلف این آیین و همچنین جنبشهای نوپدید دینی شبه قاره دارای تاثیرات فراوانی بوده است.
خلاصه ماشینی:
نکته دیگر اینکه هر چند منجی موعود در متون پورانه، همانند موعودهای دیگر ادیان، نجات دهندهای است که در آینده ظهور خواهد کرد؛ مطابق دیدگاه برخی از پژوهشگران، آیندهای که در این متون به عنوان زمان ظهور منجی بیان شده است؛ اکنون تحقق یافته؛ لذا افراد متعددی را در ادوار و حتی سرزمینهای مختلف، به عنوان مصداق موعود در آیین هندو معرفی کردهاند.
در این دسته از متون، کلکی را موجودی اسطورهای به صورت انسانی با سر اسب<FootNote No="66" Text=" باید به این نکته دقت داشت که در اساطیر هندو، خدای دیگری نیز با سر اسب و بدن انسان به نام «هیهگریوه» Hayagriva وجود دارد که او نیز اوتارهای از ویشنو تلقی میشود؛ ولی هیهگریوه و کلکی دو اسطوره کاملا متفاوت هستند و به هم ربطی ندارند (رک:Dalal, Roshen (2010), Hinduism: An Alphabetical Guide, Penguin Books: P.
بنابراین، یکی از معضلات بزرگی که در کلی یوگه وجود دارد و با ظهور کلکی برطرف خواهد شد، انحطاط نوع بشر است؛ ولی سؤالی که در اینجا مطرح میشود، این است که منظور از انحطاط چیست؟ آیا منظور تنها انحطاط از اصول اخلاقی است، یا انحطاط از آموزههای دینی هندو را نیز در بر میگیرد؟ و اینکه آیا امور مادی و مظاهر طبیعی نیز در کلی یوگه دچار تباهی و انحطاط خواهند شد؟ با مطالعه پورانهها به نظر میرسد مفهوم انحطاط هر سه بخش را شامل میشود که در ادامه به هر کدام اشاره میشود: 3- 1-1.