چکیده:
انسان موجودی کمال گرا، به دنبال شناخت بوده و سفر مبتنی بر حرکت، بستر تحقق معناگرایی انسان را فراهم نموده است. این پژوهش به صورت کیفی- توصیفی، به شیوه مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه میدانی در دو بخش و با روش تحلیل محتوا انجام گرفت. در بخش اول پس از ارزیابی مصاحبه خبرگان، سه عنصر شناخت خدا، شناخت انسان و شناخت جهان به عنوان عناصر معناگرایی گردشگر منتج گردید. در بخش دوم طی مصاحبه با گردشگران خارجی بازار تهران در دی ماه 1395، ارتباط میان سه عنصر معناگرایی با ادراک گردشگر از سفر بررسی شد. نتایج نشان می دهد شناخت جهان و انسان، ارتباط طولی با شناخت خدا دارند و گردشگر در راستای شناخت جهان پیرامون و نیروی درونی معنوی که وی را به شناخت هرچه بیشتر تاریخ، پیشینه فرهنگ و هنر انسانها سوق می دهد، به شناخت خالق این استعدادها و خلق اثر هنری دست می یابد. در حقیقت تعمق و تمرکز گردشگر خارجی بازار تهران، همان نیروی معنوی درونی او به شمار می رود.
خلاصه ماشینی:
7- Spirituality 8- Bahm 9- McIntyre and Roggenbuck 10- Miner-Williams 11- Tanyi به عنوان ماهیت اصلی بعد معنوی انسان بیان شده است داوسون، ۱۹۹۷؛ چان و دیگران، ۲۰۰۶).
بی شک سفر از جمله اقداماتی است که با تاکید بر فلسفه اصلی آن انسان را به سوی معنا سوق میدهد عناصر معناگرایی در وجود انسان، با توجه به تفاوتهای فردی متفاوت بوده و میتوان گفت هر انسانی را جهان را از دیده خود مینگرد، لذا رویکردهای گوناگونی به معناگرایی ارائه شده است از این رو در این تحقیق ضمن بررسی دیدگاههای غربی اسلامی و گردشگری به معناگرایی به شیوه مصاحبه با خبرگان در بخش اول عناصر معناگرایی بدست آمده و در بخش دوم ارتباط میان این عناصر با ادراک گردشگران خارجی بازار تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
تامل، تعمق و تمرکز نوع نگاه گردشگر انگیزه بازدید تاریخ و بستنه تفکر در معماری توجه به مفهوم معنویت در بازار تهران از دیدگاه گردشگران خارجی منبع: یافته های تحقیق معناگرایی یا به عبارتی جستجوی معنا از جمله مضامین فطری است که در ذات و درون انسانی با توجه به نیاز به تعالی و کمال طلبی انسان بیان شده است با تلفیق نظرات و دیدگاههای اندیشمندان غربی اسلام و مطالعات گردشگری پیرامون معناگرایی، سه عنصر شناخت خدا شناخت انسان و شناخت جهان به عنوان عناصر معناگرایی در گردشگری از طریق مصاحبه با نخبگان مشخص شدند ارتباط میان این سه عنصر و ادراک گردشگران خارجی در بازار تهران به عنوان یک سایت تاریخی تحلیل و بررسی شد.