چکیده:
چهاربعدگرایی به عنوان یک هستیشناسی اشیای مادی بر این اعتقاد است که بقای اشیا در زمان، مشابه امتداد آنها در مکان است. یکی از نسخههای مهم این نظریه مشهور به نظریه مرحلهای، بر این باور است که اشیا عادی، مراحلی لحظهای هستند که به واسطه داشتن مشابههای زمانی مختلف در زمانهای مختلف بقا دارند. یکی از ایرادات عمده این نظر این است که این نظریه، در تبیین حقیقی بقای اشیا در زمان توفیقی ندارد. این نوشتار دو هدف دارد: ما نخست تبیین نظریه مرحلهای از بقا و برخی مسائل وابسته بدان (یعنی مسائل اتصاف زمانی، ارجاع و شمارش غیرزمانمند) را ارائه مینماییم و سپس به ذکر برخی از دشواریهایی که اتخاذ چنین رویکردی پدید میآورد، میپردازیم. با قطع نظر از نارسایی تحلیل نظریه مرحلهای از بقا و اتصاف زمانی و نقدهای مختلفی که از این حیث بر آن وارد شده است، چنین مینماید که راهبردهای آن در حل مشکل آن در شمارش غیرزمانمند مغایر ملاکهای متعارف وحدت و کثرت عددی میباشد.
خلاصه ماشینی:
(xiii:٢٠٠١,Sider) وی در معرفی نظریه مرحله ای از حیث تمایزی که با نظریه سه بعدگرایی و دیگر نظریه چهاربعدگرا دارد، مینویسد: «برخی فیلسوفان بر این باورند که اشیای عادی، کرم های مکانی زمانی هستند و (مثلا) یک شخص ، به واسطه داشتن اجزا یا مراحلی زمانی در هر لحظه از وجودش ، در زمان بقا دارد و هیچ یک از این مراحل ، با خود شخص این همانی ندارند، بلکه شخص ، مجموع (aggregate) همه اجزای زمانی خود است .
(٢٠٠٦٩٦,Sider) در پاسخ به این اشکال سایدر معتقد است که درست است که در مثال فوق ، سعید (به عنوان یک مرحله زمانی خاص ) در بیش از یک زمان موجود نیست و از این رو بقا، به معنای وجود در بیش از یک زمان ، ندارد؛ با این حال معنایی دیگر از بقا، در مورد وی صادق است ؛ یعنی این معنا که در طول زمان ، مشابه هایی زمانی دارد.
I was that irritating young boy تصویری که نظریه مرحله ای از واقعیت شیء در طول زمان به دست میدهد، صرفا هویات لحظه ای متکثر و متمایز و فاقد وحدت عددی تحقق دارند که میانشان نسبت هایی غیر از این همانی برقرار است و روشن است که چنین تصویری، مخالف فهم عادی و رایج ما از مفهوم بقاست .
به باور سایدرچنین ایراداتی معناشناختی است و در نظریه مرحله ای، امکان وجود شیء در زمان های مختلف و در نتیجه اتصاف آن ، به صفات زمانی وجود دارد؛ هرچند این صفات ، بر حسب سایر مراحل و نسبت های میان آنها تحلیل میشوند.