چکیده:
عطار نیشابوری، شاعر و عارف بزرگ قرن ششم و هفتم، معانی و مضامین بلند عرفانی را به بهترین وجه در قالب نماد و تمثیل ارائه میدهد. او در چهار اثر معروف خود (منطق الطیر، مصیبت نامه، الهی نامه و اسرار نامه) رمز و نماد را پایه و اصل داستانهایش قرار داده است. بازیگران صحنههای او نماد و تمثیلی هستند که هدف والای این شاعر را به بهترین وجه آراستهاند. تمثیلهای به کار رفته در آثار عطار، گزارشگر احساسات و تجربههای اوست. و برای وصول به اهداف واقعی خود برای وصول به اهداف واقعی خود با بیان تمثیلی و غیر مستقیم از تلخی و گزندگی پند میکاهد. در این نوشتار نویسندگان جهت ضرورت تحقیق با محور قراردادن چهار اثر عطار به تشریح توصیفی مبنی بر تجزیه و تحلیل نمادها و تمثیلهای به کار رفته در شعر این شاعر پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
يکي از شاعران نامدار زبان فارسي يعني عطار نيشابوري آثار گرانقدر خود يعني (منطق الطير، مصيبت نامه ، الهي نامه و اسرارنامه ) را به نماد و تمثيل آراسته است .
کتاب «اسرار نامه » اولين اشعار داستاني و نمادين عطار است که محققان کمتر به آن پرداخته اند اين اثر فاقد يک انسجام خاص است اما در هر مقاله يک عقيده بيان مي شود و سپس در پايان حکايت نتيجه گيري خاص خود را دارد.
» (ملکي ، ١٣٩٠: ٢١٩) در چهار اثر عطار نيشابوري (منطق الطير، مصيبت نامه ، الهي نامه و اسرار نامه ) زبان نمادين و تمثيلي چه در حوزه ي عرفان و چه در حوزه ي سياسي و اجتماعي نقشي برجسته داشته است .
عطار نيشابوري از اين زبان نمادين و تمثيلي به چه شيوه اي بهره گرفته است ؟ او منظور و هدف خود را به چه زباني براي مردم بازگو کرده است ؟ پيشينه ي تحقيق اکبر آبادي محسن (١٣٩٤) به «تحليل کيفيت عرفاني و نمادين زبان » در منظومه هاي عطار مي پردازد.
سؤالات تحقيق ١- مي توان گفت که عطار از بازيگران صحنه ها به عنوان رمز و نماد بهره برده است ؟ ٢- نمادها و تمثيل هاي به کار رفته در منظومه هاي عطار چه نقشي در آگاهي مردم زمان خود داشته اند؟ ٣- نمادها چه مفاهيم و موضوعاتي در منظومه هاي عطار آفريده اند؟ روش تحقيق اين پژوهش به صورت کتابخانه اي و براساس نمونه برداري از آثار عطار و بررسي منابع و مقالات مهم و تهيه کتب است .