چکیده:
رادیو یکی از رسانههایی است که به دلیل «شنیداری بودن» ویژگیهای خاص خود را دارد. چهار
عنصر کلام موسیقی, افکت و سکوت از عناصر سازندة رادیو هستند که هر کدامشان با رویکرد
ویژهای در اثرگذاری این رسانه موئرند. از این میان. موسیقی کارکرد ویژهای دارد» هم میتواند
تکمیل کنندة عناصر دیگر باشد؛ و هم خود. در استقلال از سایر عناصر, منشا اثرگذاری این رسانة
شنیداری, بویژه در ژانر درام است.
این مقاله با تحلیل قابلیتهای موسیقی بومی مازندران به روش کیفی و با استفاده از مصاحبه عمیق
به طور خاص («امیریخوانی» را که ریشه در باورهای کهن مازندرانیها دارد بررسی کرده است.
در این نوع موسیقی, تعامل شگرفی بین نمایش و موسیقی منظومهای امیریخوانی وجود دارد. این
ملودی با ساز خاص منطقة مازندران یعنی «للهوا» نواخته میشود و حاوی روایتی عاشقانه است که
فضاسازی, موقعیت آفرینی» شخصیت پردازی و کنش موسیقایی شکل تاثیرگذاری را در اجرا ایجاد
میکند و این تاثیر زمانی دو چندان میشود که در تطابق با روایتی که در ذهن مخاطبان وجود
دارد. قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
قابليت هاي دراماتيک موسيقي محلي مازندران در برنامه سازي راديويي (نمونه موردي: اميريخواني و موسيقي لله وا) (تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٤/٥، تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٦/١٦) 1 سيد مجيد محمدي سکندهي 2 حسن خجسته چکيده راديو يکي از رسانه هايي است که به دليل «شنيداري بودن » ويژگيهاي خاص خود را دارد.
ذکر ايـن نکتـه لازم اسـت کـه هـر يـک از گونـه هـاي مـوسيقي بومي توان دراماتيک و قابليت هاي بياني خود را دارد و نظر به اينکه هـر يـک ١١٦ مورد استفاده خـاص خـود را دارند، لذا نبايد يکي را جاي ديگـري بـه کـار بـرد و يـا فـقط بـه عرضه يک نوع از آنها پرداخـت .
پيشينۀ پژوهش در زمينۀ با موضوع «مطالعه ظرفيت هاي روايي نمايش هاي موسيقايي فرهنـگ عامـه در راديو»، تحقيق و پژوهشي يافت نشد؛ اما در مورد روايت و موسيقي و فرهنگ عامـه به طور جداگانه پژوهش و مقاله هايي مشاهده شده که عبارت اند از: ـ پايان نامه «بازتوليد ظرفيت هاي روايتي داستان هـاي فولکلـور بخشـيهـا در قالـب مناسب برنامه سازي تلويزيوني».
kerdeh hâl ١٢٠ اميرپازواري از چند ديدگاه ميتواند بررسي شود و اين به دليل چنـد وجهـي بـودن خود امير است ؛ چرا که او علاوه بر شخصيتي تاريخي در تاريخ ادب مازندران ، در ميـان مردم و به صورت داستان و افسانه نيز حضور پررنگي دارد.
موسيقي اميريخواني از ايـن دسـت موسـيقي است که ميتواند هم به صـورت «بـدون ديـالوگ » حضـور يـک شخصـيت را در درام معرفي کند؛ هم به واسطۀ حضور شخصيت ؛ چرا که گفتيم ، اين ملودي در کهـن الگـوي ذهن و ضمير مخاطبان مازندراني قرار دارد.