چکیده:
چکیده: موضوع خلقت انسان بر صورت الهی در ادیان مختلف الهی اعمّ از یهود، مسیحیت و اسلام مطرح شده است. این پژوهش در آغاز به بررسی روایت حدیث «انّ الله خلق ادم علی صورته»، وضعیت سندی و تفسیر آن از دید محدثان شیعه و سنی پرداخته که عواملی ازقبیل: وجود دو روایت صحیحالسند از میان روایات مختلف، دلایل قرآنی و عقلی، اهمیت توجیه و روشنگری امامان و دانشمندان سبب تقویت سند حدیث و درک درست از معنا و تفسیر آن شده است. سپس چگونگی بازتاب حدیث صورت در متون منثور سنت اول عرفانی در قالب هشت محور اساسی تبیین و تحلیل گردیده است. از دستاوردهای پژوهش، واکاوی مفهوم حدیث صورت است. غرض از خلقت خداگونۀ انسان، وجود ولیّ یا انسان کامل است که حقتعالی بهتمامی در او متجلی شده است و انسان کامل بدان سبب که صورت کامل خداوند است، میتواند جامع اسما، افعال و صفات الهی گردد.
خلاصه ماشینی:
روایت شناسی حدیث «إِن الله خلق آدم علی صُورِته ِ» و چگونگی بازتاب آن در متون منثور سنت اول عرفانی محسن صمدانیان سمانه السادات آقادادی موضوع خلقت انسان بر صورت الهی در ادیان مختلف الهی اعم از یهود، مسیحیت و اسلام مطرح شده است .
این پژوهش در آغاز به بررسی روایت حدیث «إن الله خلق أدم علی صُورتِه »، وضعیت سندی و تفسیر آن از دید محدثان شیعه و سنی پرداخته که عواملی ازقبیل : وجود دو روایت صحیح السند از میان روایات مختلف ، دلایل قرآنی و عقلی، اهمیت توجیه و روشنگری امامان و دانشمندان سبب تقویت سند حدیث و درک درست از معنا و تفسیر آن شده است .
عارف با توجه به حدیث : «إن الله خلق أدم علی صُورتِه » و تطبیق آن با احادیث : «من رآنی فقد رأی الله » و «اول ما خلق الله نوری» و نیز آیاتی از قرآن که به نورانیت کامل وجود پیامبر و برتری نور وجودی او به دیگر انبیا و اولیا دلالت میکند، وی را نسخۀ کامل حق میدانند؛ زیرا اولین چیزی که خداوند خلق کرد نور محمد(ص ) بود که به صورت آدم و (ع ) سپس انبیای دیگر ظاهر شد.
حدیث «ان الله خلق آدم علی صورته » به صورت های مختلف درکتب روایی شیعه و سنی نقل شده است .