چکیده:
زنان و مسائل آنها از موضوعات مهم در جامعهی امروز است. هدف از نگارش این مقاله، بررسی نگاه زنانِ نویسنده به موقعیت زن در جامعهی ایرانی است. اهمیت و ضرورت این پژوهش در این است که میتوان به جایگاه زنان در دورهی معاصر از نگاه خود زنان پیبرد. این تحقیق و بررسی در سه رمان مشهور فارسی انجام شده است؛ رمانهای: «چراغها را من خاموش میکنم» اثر زویا پیرزاد (1380)، «بیبی شهرزاد» از شیوا ارسطویی(1383) و «نگران نباش» نوشتهی مهسا محبعلی(1387). در میانِ این سه بانوی نویسنده، زویا پیرزاد موقعیت زن را در دههی چهل شمسی به تصویر کشیده و نشان داده که این دهه آغازِ دستیابی زن ایرانی به هویت و فردیت است. شیوا ارسطویی در رمان بیبی شهرزاد، موضوع مردسالاری را در تاریخ معاصر ایران مورد توجه قرار داده و با استفاده از شیوهی گذشتهنگری و نمادپردازی، این امر را به کل تاریخ جامعهی ایرانی مربوط دانسته است. مهسا محبعلی نیز در رمان نگران نباش، برخی از معضلات اجتماعی را که زن در دورهی معاصر به آنها گرفتار شده نشان میدهد.
Women and their problems are important topics in today’s society. The aim of this study is considering women’s views towards their position in Iran. The importance of the study is recognizing the role of women in contemporary era by reflecting their own views. This research examines three famous Persian Novels; “I will turn off the lights” by Zoya Pirzad (2001), “Bibi Shahrzad” by Shiva Arastouei (2004) and “Don’t worry” by Mahsa Mohebali (2008). Data is analyzed qualitatively. Among these three women novelists, Zoya Pirzad depicted women’s role in the 1960s and showed that in the decade Persian women began to achieve their identity and individualism; they figured out that they should pay attention to their needs and wants. They started to regain their abused rights in private and public domain. Shiva Arastouei in “Bibi Shahrzad” highlighted the patriarchal role in Iranian contemporary history. She generalized this fact to the whole history of Iran through historical and symbolic methods. Mahsa Mohebali in “Don’t worry” portrayed some social disorders common in the present century; issues such as addiction, alcoholism, fashion and consumerism.