چکیده:
شاعران، اعلام جغرافیایی را دستمایه مضمونسازی و آرایه-پردازی نمودهاند و همواره به شیوههای گوناگون در شعر خود دست به خلق تصاویر زیبای شعری زدهاند و یا اینکه با روش-های مختلف شگردهای بلاغی گوناگون آفریدهاند.یکی از این روشها خلق تصاویر شعری با استفاده از شگردهای بلاغی و بهرهگیری از اعلام جغرافیایی است. سنایی و بدر چاچی از جمله شاعرانی هستند که در قصاید خود از این شیوهها بهره بردهاند. در این مقاله تلاش شده است که با ارائه تعریف مشخص از شگردهای بلاغی، اعلام جغرافیایی موجود در قصاید سنایی و بدر چاچی معرفی و بسامد هرکدام از این اعلام ارائه گردد. در این مقاله بهصورت تحلیلی- توصیفی و با ارائه جدول انجام شده است که بسامد و کارکردهای هنری بر مضمونآفرینیهای شاعرانه با اعلام جغرافیایی در دیوان سنایی و بدر چاچی تبیین شده است. براساس پژوهش انجام شده سنایی از اعلام جغرافیایی بیشتر در آرایه مراعاتالنظیر و بدر چاچی از آن بیشتر بهعنوان استعاره استفاده کرده است.
Abstract:Poets have used geographic declaration as a tool for theme-making and terms-creating. They has always created many beautiful poetry in their poems in various ways. Also, they have created various rhetorical practices with different methods. One of the methods to create poetic and rhetorical illustrations, is making use of geographical declarations. Sanaei and Badar Chachi are among the poets who have used these practices in their own ballades. In this research, it has been attempted to present a clear definition of rhetorical practices, declarations of geography in the ballades of Sanaei and Badr Chachi and to offer the frequency of each one. This research is analytical-descriptive and presented with a table. In total, the studied verses in sanaei’s ballades had the most frequency of use of these rhetorical technics is Mor’at-Nazir (Observing the correspondance). And Badar Chachi, in total, also has the highest frequency with his instrument of metaphors.