چکیده:
ادبیات تعلیمی یکی از گستردهترین انواع ادب فارسی است؛ گونهای از شعر و نثر است که هدف سراینده و گویندۀ آن تشریح و تبیین مسائل اخلاقی، اندیشههای مذهبی، حکمی و مضامین پندگونه است. شاهنامۀ فردوسی به سبب داشتن مضامین ارزنده و آموزنده در تمام زمینههای اخلاقی به همان اندازه که متنی حماسی محسوب میشود، اثری تعلیمی نیز هست که فردوسی در میانۀ اشعار حماسی، مسائل اخلاقی را به طور جدی مطرح کرده است. مضامین اخلاقی و تربیتی شاهنامه در پی آن است تا انسان بر مبنای آن آیین درست زندگی را بیاموزد و به کمال نهایی و سعادت جاودان دست یابد. لذا این پژوهش بر آن است با روش توصیفی-تحلیلی، کیفیت بازتاب دوازده مفهوم اخلاقی قرآن و احادیث اهل بیت:را از قبیل: دعوت به نیکی و کمآزاری، صلح، صداقت و راستی، لزوم صبر، رازداری، درویشنوازی، وفای به عهد، ترک خودبینی، اغتنام فرصت، بیاعتباری دنیا و... در ابیات شاهنامۀ حکیم ابوالقاسم فردوسی تبیین کند. اثرپذیری گسترده و عمیق فردوسی از قرآن و معارف اهل بیت:برخاسته از مذهب شیعی اوست که در سرودن اشعار حکیمانۀ وی نقش بسزایی داشته است.
Teaching literature is one of the most widespread types of Persian literature. It is a poem of poetry and prose aimed at the singer and it is author the explanation and description of ethical issues, religious thoughts, decree and contents is sententious. Ferdowsi Shahnameh, valuable and informative content in all the ethical – contexts as much as the epic text is, he has a staff of staff that Ferdowsi in the midst of epic poems, has raised ethical issues seriously. It is about the ethical and educational implications of Shahnameh so that man might learn the right doctrines of life and to achieve the ultimate perfection and the eternal happiness. So this research is based on analytical descriptive method, the quality of reflection of twelve moral texts of the Qur’an and the traditions such as an invitation to beneficence and needle not, peace, truth fullness and rectitude, the necessity of patience, secrecy, helping the poor, fidelity at promise, quit of conceit, seizing of opportunity, discredit of the world and etcetera in the lines of Shahnameh theologian Aboo Al-Ghasem Ferdowsi has been able to explain. The widespread and deep influence of Ferdowsi in the Qur’an and the traditions rose from his Shiah religion who had played a great part in writing his wisdom.
خلاصه ماشینی:
بازتاب مضامین تعلیمی - اخلاقی قرآن و روایات در شاهنامه فردوسی سمانهالسادات آقادادی چکیده ادبیات تعلیمی یکی از گستردهترین انواع ادب فارسی است؛ گونهای از شعر و نثر است که هدف سراینده و گوینده آن تشریح و تبیین مسائل اخلاقی، اندیشههای مذهبی، حکمی و مضامین پندگونه است.
فردوسی به کرّات بیان میکند که با عدالتورزی، جان و روان انسان در آرامش، امنیت و شادی است؛ زیرا طریق عدل، طریق محبوب خداوند است: [%%ابتدای جدول%%مگردان زبان زین سپس جز به داد؛ که از داد باشی تو پیروز و شاد همه دادجوی و همه داد کن؛ ز گیتی تن مهتر آزاد کن ؛ (همان، ج5: ص1432) به هر کار فرمان مکن جز به داد؛ که از داد باشد روان تو شاد ؛ (همان، ج8: ص2527) گر ایمن کنی دودمان را به داد؛ خود ایمن بخسبی و از داد، شاد جهان را چو آباد داری به داد؛ بود گنجت آباد و تخت تو شاد ؛ (همان: ص2561) %%انتهای جدول%%] حضرت علی( در ارزش و احترام حاکم و رهبر عادل فرمودهاند: «مَن عَمَلَ بِالعَدلِ حَصَّنَ اللهُ مُلکَهُ؛ هرکس به عدالت رفتار کند، خداوند حکومتش را حفظ خواهد کرد» (آمدی، 1422ق: ص340)؛ یا «...
فردوسی نیز در اشعار خود آشکارا متأثّر از احادیث مذکور است و پرهیز از این رذیله اخلاقی را به خوبی بیان میکند: [%%ابتدای جدول%%چو عیب تن خویش داند کسی؛ ز عیب کسان بر نخواند بسی ؛ (فردوسی، 1384: ص1425) تو عیب کسان هیچ گونه مگوی؛ که عیب آورد بر تو بر عیب جو ؛ (همان: ص1229) %%انتهای جدول%%] 7.