چکیده:
یکی از تکالیفی که اسلام بر عهده مسلمین قرار داده است حج است. حج دارای احکام متعددی است که یکی از آنها احصار و صد است. در صورتی که مکلفین به خاطر بسته شدن راه یا بیماری پس از احرام، نتوانند اعمال حج را انجام دهند وظایفی به عهده آنان میباشد تا از احرام خارج شده و محلل شوند. با توجه به وجود بیماریهای مختلفی که در ایام حج در سرزمین عربستان وجود دارد و همچنین بسته شدن راه توسط دولت سعودی در برخی زمانها، اهمیت بررسی این مسئله دو چندان است. این مقاله بر آن است که نظرات و ادله فقها در مورد احکام محصورین و مصدومین را واکاوی کند.
خلاصه ماشینی:
2. مفهوم حصر و صد «وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَ لا تَحْلِقُوا رُؤُسَکُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَريضاً أَوْ بِهِ أَذىً مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُکٍ فَإِذا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْکَ عَشَرَةٌ کامِلَةٌ ذلِکَ لِمَنْ لَمْ يَکُنْ أَهْلُهُ حاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ؛ 1 و برای خدا حجّ و عمره را به پایان رسانید، و اگر [ به علت موانعی ] بازداشته شدید، آنچه از قربانی میسّر است [ قربانی کنید ] و تا قربانی به قربانگاه نرسیده سر خود را مَتراشید و هر کس از شما بیمار باشد یا در سر ناراحتیی داشته باشد [ و ناچار شود در احرام سر بتراشد ] به کفّاره [ آن، باید ] روزه ای بدارد، یا صدقهای دهد، یا قربانیی بکند و چون ایمنی یافتید، پس هر کس از [ اعمال ] عمره به حجّ پرداخت، [ باید ] آنچه از قربانی میسّر است [ قربانی کند ]، و آن کس که [ قربانی ] نیافت [ باید ] در هنگام حجّ، سه روز روزه [ بدارد ] و چون برگشتید هفت [ روز دیگر روزه بدارید ] این ده [ روزِ ] تمام است.