چکیده:
یعدّ سنائی أحد أهم روّاد الشعراء الاجتماعیین فی تاریخ الأدب الفارسی، یمتاز بأسلوب خاص فی الحقبة التی عاصرها. ومن أهم مبادراته الأدبیة، إدخال التصوف والعرفان فی الشعر الفارسی. فقد أثار اهتمامه بالمجتمع ولاسیما موقفه الخاص تجاه عالم الکون، خطاباً جدیداً فی مجال الشعر والأدب الفارسیین. وتحلیل الخطاب باعتباره مقاربة جدیدة فی القراءات النقدیة للنصوص، یعدّ من أهم الموضوعات فی مجال المعرفة اللغویة وعلم اللسانیات ومن منطلق هذا العلم، یتم تحلیل وإعادة قراءة النصوص أیّاً کان موضوعه. ترى نظریة جولدمن الأساسیة للبنیة التطوریة أن هناک خطوتین یجب اتخاذهما فی تحلیل عمل بارز؛ فی المرحلة الأولى، التلقی یجب فهم العمل فی بنیته، وفی مرحلة الوصف، یجب وضع هیکل العمل فی بنیته الاجتماعیة. یحاول المقال من خلال المنهج الوصفی التحلیلی بتحلیل الخطاب الصوفی فی حدبقة سنائی وفق نظریة "لوسین جولدمن" البنیویة التطوریة على مستویین وهما "التلقی" و"الوصف". فی مرحلة "التلقی"، یتبیّن من خلال وصف المکوّنات الدینیة لسنائی فی شکل وحدة بنیویة ذات مغزى، أن سنائی یخلق طریقة جدیدة لمنهج الخطاب بعیداً عن التحیزات الدینیة. وفی مرحلة "الوصف"، یتم تحلیل العمل الأدبی، من حیث الظروف السیاسیة والاجتماعیة والفکریة والثقافیة والمذهبیة. فأظهرت نتائج الدراسة أن سنائی کان بصدد اکتشاف خطاب جدید لإصلاح مجتمعه وازدهاره وتطوره بالشکل الذی یناسبه.
Sanaei is one of the leaders of social poem and is stylist and epoch-making in Farsi literature history and his most important innovation was bringing in mysticism into Farsi poetry. His attention to his surrounding society and his especial kind of attitude to the universe emerged a new discourse in the field of Farsi poetry and literature. Discourse analysis as a new approach in critical reading of texts, is one of the most important discussions in linguistics which analyzes and rereads texts through this science’s perspective. Goldmann’s basic theory of developmental constructivism is that investigating a distinguished work needs two stages; in work’s first perception stage, the work has to be understood in structure. In explanation stage, work structure has to be incorporated in its social structure. The present study aims at investigating mystic discourse in Sanaei’s The Walled Garden of Truth based on developmental constructivism of “Lucien Goldmann” through descriptive-analytical method in two levels of perception and explanation. In “perception” stage through describing Sanaei’s theological parameters in a generality format with meaningful structure, it has been shown that Sanaei creates a new method of discourse system far from theological prejudices and in “explanation” stage literary work’s structure including political, social, thought, cultural and theological conditions are investigated. The results revealed that Sanaei tries to explore a novel discourse for the modification, felicity and redemption of his society.