چکیده:
Sun deities had sometimes the function of judgment during antiquity. Mesopotamian Šamaš and Urartian Šiwini are of similar examples. Their function as the Judge Deity was more significant than the sun function. Šamaš was the great sun in mythological texts but the judge in royal inscriptions. Šiwini is mentiond in ending and cursing formula of the royal inscriptions to punish the destructor and the enemy. He sometims accompanied two other significant deities in Urartian Pantheon, Ḫaldi and Teišeba. Šiwini had been exhibited and pictured as the winged disc or a horse which are both symbols of Šamaš as well. Accordingly, the similarities between Šamaš and Šiwini are doubtless. Simultaneously, they have differences as the way they are mentiond in inscriptions and Šiwini’s third place in Urartian pantheon. It is the aim of the author to compare these two deities through reviewing the texts they are mentioned in to demonstrate the absolute effect of Šamaš over Šiwini and to refuse the exact imitation of Šiwini from Šamaš.
آیا شیوینی اورارتویی تقلیدی از شمش میانرودانی است؟
ربالنوع خورشید در دوران باستان گاه خویشکاری قصاوت داشت. شمش میانرودانی و شیوینی اورارتویی از این
دسته هستند. خویشکاری خدای قصاوت حتی از خویشکاری خورشید مهمتر بود. شمش در متون اسطورهای
خورشید بزرگ استء اما در متون شاهی قاضی است. شیوینی در پایان یا نفرینهای کتیبههای شاهی نام برده شده
که ازمیانبرنده آن اثر و دشمن را مجازات کند. او گاهی دو خدای بزرگ دیگر ایزدستان اورارتویی» خالدی و تیشباء
را همراهی میکند. شیوینی به شکل خدای بالدار یا اسب تصویر شده است که هر دو نماد شمش نیز هستند. بنا بر
این» شباهت میان شمش و شیوینی غیرقابل انکار است. البته تفاوتهای نیز میان طرز یاد شدن شیوینی بهعنوان
سومین مهمترین خدای ایزدستان اورارتویی و شمش در متون شاهی مشاهده میشود. هدف نگارنده این است که
این دو خدا را با یکدیگر براساس متون قیاس کند تا تأثیر شمش بر شیوینی و درعینحال عدم تقلید کامل شیوینی از
شمش را نشان دهد.
واژههای کلیدی: