چکیده:
همه مذاهب اسلامی بر ضرورت محبت به اهل بیت(ع) اتفا قنظر دارند و محبت راستین را سرآغاز
تبعیت از اهل بیت(ع) و حرکت در مسر این بزرگواران می دانند. پیامبر اکرم (ص) چنین محبتی را شرط
ایمان و وسیله ای برای هدایت به سوی خدا دانسته و در قرآن کریم، پاداش دوستی اهل بیت(ع) متوجه
خود مسلمانان بیان شده است.
نخستین شرط محبت اهل بیت(ع)، اطاعت از خداوند و پرهیز از گناه است و کسی که از محبت
خاندان عصمت(ع) دم می زند، باید در عمل پیرو راستین این بزرگواران باشد و دوری از گناهان را سرلوحه
زندگی خود قرار دهد. کسی که در دل خود محبت برآمده از معرفت به اهل بیت(ع) داشته باشد، پیروی
پیوندی استوار برقرار م یکند. ،» پیروی « و » عشق « ،» شناخت « از آنان را بر خود واجب میداند و میان
در روایات، نافرمانی از دستورهای خداوند، دشمنی با اهل بیت(ع) توصیف شده و محبت ظاهری،
بدون پایبندی به شریعت، کاری بیهوده دانسته شده است. همچنین محبت اهل بیت(ع) کفاره گناهانی
بیان شده که از روی غفلت و ناآگاهی انجام شده است.
این نوشتار، بر پایه قرآن و روایات، محبت اه لبیت: را شرط رستگاری، پایبندی به شریعت را
نشانه محبت و این محبت را کفاره گناهان سهوی بیان کرده است.
إن جمیع المذاهب الاسلامیة تتفق علی ضرورة محبة أهل البیت: وأن المحبة الصحیحة
مبدأ إتباع أهل البیت والحرکة فی طریق وعلی خطی هؤلاء العظماء لقد بی رسول الله 9 أن
هذا النوع من المحبة هی شرط الایمان ووسیلة للهدایة نحو الله وقد تم توجیه المسلمین نحو
محبة أهل البیت أیضا فی القرآن الکریم.
تعد طاعة الله والابتعاد عن الذنوب الشرط الاول لمحبة أهل البیت: وإن من یقول بعصمة
أهل البیت: یجب أن یتبع بعمله أیضا هؤلاء العظماء ویجعل الابتعاد عن الذنوب واجهة حیاته .
إن من یکون حبه لأهل البیت: مؤثرا فی معرفته لهم یری أن اتباعهم واجب وحینها
تکون هناک علاقة وصلة فی ما بین المعرفة العشق والاتباع.
لقد تم وصف عدم اتباع القوانین الالهیة بالعداء لهم وأن المحبة الظاهریة من دون التزام
بالشریعة عمل غیر نافع ویعد أیضا حب أهل البیت کفارة للذنوب التی تصدر عن طریق
الغفلة وعدم المعرفة.
إن هذا البحث استنادا علی القرآن والروایات یبین أن محبة أهل البیت: شرط للنجاة
والالتزام بالشریعة دلیل علی المحبة وهذه المحبة کفارة للذنوب السهویة.
All Islamic sects and denominations have agreed on the necessity of love of the Ahl ul-Bayt (a.s.) and the true love of Ahl ul-Bayt as the beginning of following and obedience and also moving in the path of the Ahl ul-Bayt (a.s.). The holy Prophet (s.a.w.) considered such love as the condition of faith and a means for guiding to God and it is noticed in the Holy Quran that Muslims are rewarded for their friendship of Ahl ul-Bayt (a.s.). The firstcondition of loving Ahl ul-Bayt (a.s.) is obedience to God and to avoid sin and everyone claims the loving of infallible family of Ahl ul-Bayt (a.s.) should be true followers of these honorable men in practice;and put avoiding the sins as the frontispiece of his life. A person who enjoys the love of Ahl ul-Bayt in his heart flourishing from the Ahl ul-Bayt (a.s) cognition holds following them as an obligatory and establishes a strong connection among the knowledge, Love and following. In the traditions to disobey the orders of God described as enmity of the Ahl ul- Bayt (a.s.) and apparent affection, without adherence to the law and shariah is considered futile. The love of Ahl ul-Bayt also is expressed as atone for the sins which have committed from ignorance, and unawareness. This article, based on the Quran and traditions, stated love of Ahl ul-Bayt (a.s.) a condition of salvation and adherence to the law as a sign of love, and affection as atone for the inadvertent sins.