چکیده:
درباره شخصیت امام حسین (ع) و مقام والای آن حضرت نزد شیعیان، روایات بسیاری نقل شده و نزد
همگان آشکار است که سیدالشهدا (ع) از چه جایگاه ارزنده ای در دل های شیعیان برخوردار است.
شیعیان آن حضرت به خاک پاک مزار شریف سیدالشهدا (ع) نیز احترام ویژه ای میگذارند و برای
تبرک و استشفا از آن بهره میجویند. با وجود اینکه در اسلام، خوردن هرگونه خاکی حرام است، خوردن
اندکی از تربت اباعبدالله (ع) برای شفا جایز است و حتی به آن توصیه شده است. امامان(ع) نیز به استشفا
به تربت سیدالشهدا (ع) و دعا در کنار مزار آن حضرت اهتمام داشتند؛ چراکه خداوند امامت را در نسل او،
شفا را در تربتش و استجابت دعا را کنار مزارش قرار داده است.
فواید تربت حسینی و آثار و فضایل آن پایا نناپذیر است و کسی که برای شفا به سراغ آن می رود،
نخست باید مقام و جایگاه امام حسین(ع) را بشناسد، تربت پاک حضرت را ببوسد و بر چشم نهد و ضمن
به جای آوردن آداب استشفا، به اندازه یک نخود از آن را بخورد.
این نوشتار پس از بیان فضیلت استشفا به تربت سیدالشهدا (ع)، به برخی آداب شفاجویی از این خاک
پاک اشاره کرده است.
لقد نقل الشیعة روایات کثیرة تحکی شخصیة الامام الحسین والمقام الرفیع له 7 وواضح
عند الجمیع ذلک المقام لسید الشهداء 7 فی قلوب الشیعة.
إن شیعته سلام الله علیه یحترمون حتی ذلک التراب الطاهر لمرقده بل ویتبرکون ویتشافون به.
علی الرغم من أن أکل التراب فی الاسلام محرم مطلقا إلا أن تناول القلیل من تراب أبی عبد
الله بنیة الشفاء مباحة حتی أنه أوصی بهذا.
لقد أولی الائمة: أیضا اهتماما خاصا بتراب سید الشهداء والدعاء قرب ضریحه وذلک
لأن الله سبحانه وتعالی جعل الامامة فی نسله وأقر الشفاء فی تربته واستجابة الدعاء عند قبره.
لایمکن أن تحد فوائد تربة الامام الحسین 7 وفضائلها وإن من یقصد الحسین 7 لطلب الشفاء
ابتداءا یجب أن یعرف مقام ومکان الامام الحسین 7 ثم یقبل التربة الطاهرة ویضعها علی عینه
وضمنا یاتی بماجاء فی آداب الاستشفاء بأن یاکل بمقدار حمصة منه.
إن هذا البحث یشیر إلی بعض آداب التشافی من هذه التربة الطاهرة بعد أن یبین فضیلة
التشافی بتربة سید الشهداء 7
Numerous traditions are narrated among the Shiite about the characters and high status of Imam Husayn (a.s.) and it is obvious to everyone that what a great place is the position of Sayyid al-Shuhada (a.s.) in the hearts of Shiites. Shiite of Imam Sayyid al-Shuhada (a.s.) put a particular respect to his honorable Tomb and seek bless and heal from his turbat. Despite the fact that in Islam, it is forbidden to eat any dirt, eating a little bit of Torbat-e Imam (a.s.) for healing (Istishfa) is permissible. Imams (a.s.) also were considering to ask healing from the torbat of Sayyid al- Shuhada (a.s.) tomb because God the Almighty placed leadership and Imamate in his generation, healing on its soil and torbat, and granting of the prayer next to his grave and shrine. Benefits, effects, and virtues of Husayni turbat are inexhaustible and unending and one who went there seeking healing, must first understand the position and status of Imam Hussein (a.s.), kiss the Clean and pure soil of that shrine, put it on the eyes and the accomplish the rituals of seeking healing, and then eat the soil as much as a pea. ThisarticlestatingvirtueofseekingcurefromthesoilofSayyidal-Shudada(a.s.), points out some rituals and manners of seeking healing from that pure turbat.