چکیده:
یُعد الرمز, بما یتضمنه من سمات وخصائص تتأی بالشعر عن المباشرة والتقریریة, أداة أساسیة من أدوات الفن الشعری,
وخصیصة جوهریة تمیزه عن غیره من الخطابات غیر الأدبیة. ولقد رافق الرمرُ الشعرَ منذ بواکیره الأولی - طالما هو خصیصة
جوهریة فی بنائه وتکوینه - غیر أن تمثلاته فی الشعر تتأثر - بالضرورة, وإلی حد کبیر - بتطورات وتقلبات العصر الذی یُستعمل
والعصر العباسی الأول (232-132ه) أحد أزهی العصور العربیة - الإسلامیةء عصرٌ شهد الانفتاح الواسع علی الثقافات
غیر العربیة والامتزاج فیها. وظهرت فیه کثیر من الظواهر السیاسیة والاجتماعیة والثقافیة التی لم تکن موجودة أو شائعة من قبل,
وهی بمجملها أثرت فی شعر هذا العصر وأسالیب وطرق تعبیره وأدائه, وأسهمت فی تجدید الأغراض الشعریة أو ابتکار الجدید
منها. ومن الطبیعی أن یطال الرمز الشعری التجدید والتغییر والتطویر فی هذا العصر الذی هو عصر التحول والتجدید والابتکار,
وأن یکون له دور کبیر وأساسی فی تمثل ملامح العصر العباسی الأول والتعبیر عن طبیعته وما طراً علیه من تحولات علی کافة
المستویات.
ویهدف هذا البحث تسلیط الضوء علی أداتی الألیغوریا وتراسل الحواس؛ وهما من أبرز الأدوات الرمزیة التی تمثل بها
الرمز فی شعر العصر العباسی الأول وأشدهما ارتباطاً بطبیعة العصرء ولم ینالا ما یستحقانه من بحث وتبیان.
The symbol, with its features and characteristics that depart from poetry from direct and deterministic, is an essential tool of poetic art, and a fundamental characteristic that distinguishes it from other non-literary discourses. The symbol has been accompanied by poetry from the earliest days - as long as it is a fundamental characteristic in its construction and composition - but its representations in poetry are necessarily affected, and to a large extent, by the developments and fluctuations in the era in which it is used.
The first Abbasid period (132-232 AH) was one of the most brilliant Arab-Islamic eras, an era that saw wide openness to and mixing of non-Arab cultures. It appeared in many political, social and cultural phenomena that did not exist or are common before, which in its entirety affected the poetry of this era and the methods and methods of expression and performance, and contributed to the renewal of poetic purposes or innovation of new ones. It is natural that the poetic symbol affects the renewal, change and development in this era, which is the era of transformation, innovation and innovation, and to have a major and essential role in representing the features of the first Abbasid era and the expression of its nature and the changes that took place at all levels.
This research aims to shed light on the tools Allegoria and correspondence of the senses, two of the most prominent symbolic tools that represent the symbol in the poetry of the first Abbasid and most closely related to the nature of the era, and did not receive what they deserve from research and statement.