چکیده:
اهمیت عنوان نزد فروغ فرخزاد، از دیگرشاعران همروزگار او، برجستهتر به نظر میرسد. او هنگامی که دفتر تولدی دیگر را نشر داد، بسیاری از خوانندگان شعرش، دریافتند که معنای دیوار و عصیان که پیشتر برای دو مجموعة شعری گزینش کرده بود، چه معنای عمیقی داشته است. بدین روی، در تاریخ عنوانگذاری و عنوانخوانی، عنوانهای شعری فروغ، درخشش دیگری دارد. او با انتشار کتاب تولدی دیگر، نهتنها نظر خوانندگان شعرش را به عنوان شعری واپسین خویش (ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد)، جلب کرد؛ بلکه به اهمیت عنوانهای فرعی دیگری نیز که برای تکتک سرودههای خود گزینش کرده بود، اصرار ورزید. بدین روی وسواس گزینش عنوان، در کار و بار فروغ، اهمیت بسیار دارد و این مقاله، به این امر مهم میپردازد. سعی نویسندگان مقاله، ضمن ایجاد فضایی برای توجه خوانندگان شعر فروغ به اهمیت عنوانهای شعری او، پاسخ دادن به این پرسش نیز بوده است که به راستی پیوند میان عنوانهای کتابها و سرودههای او، با محتوای کتابها و سرودههایش، از چه کیفیتی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
سعي نويسـندگان مقالـه ، ضـمن ايجاد فضايي براي توجه خوانندگان شعر فروغ به اهميـت عنوان هـاي شـعري او، پاسخ دادن به اين پرسش نيز بوده است کـه بـه راسـتي پيونـد ميـان عنوان هـاي کتاب ها و سروده هاي او، بـا محتـواي کتاب هـا و سـروده هايش ، از چـه کيفيتـي برخوردار است .
» (همان سـال ) وجـود دارد از نويسنده اي به نام رشيد يحياوي که در اين کتاب ، نقش جايگـاه عنـوان را در مـتن برجسته کرده و به رابطۀ ميان عنوان و متن پرداخته ، چند عنوان شعر از شـاعران برجسـتۀ عرب را مورد بررسي قرار داده است .
» (علي پور، ١٣٧٨: ٨٩) فروغ در بسياري از موارد با تکرار عنوان هاي شعري، نکته هاي مهم و برجسـتۀ ذهنـياش را در ذهن خواننده نهادينه ميکند؛ مانند شعر «کسي که مثل هيچ کس نيست » کـه در ايـن شـعر، سيزده بار واژة «کسي» را تکرار کرده و نشان داده که آن واژه ، واژة کليدي و مهم اين شـعر است : «من خواب ديده ام که کسي ميآيد / من خواب يک ستاره قرمـز ديـده ام / و پلـک چشمم هي ميپرد / و کفش هايم هي جفت ميشوند/...
فـروغ هـم در همۀ دفترهاي شعرياش ، نام کتاب هايش را از يکي از سروده هاي همان مجموعـه انتخـاب کرده است ؛ مانند «ديوار» که نام يکي از سروده هاست و خود اين کار نوعي برجسته سـازي نام شعري از ميان ديگر شعرها به شمار ميرود.