چکیده:
از امتیازات فقه شیعه جامعیت، پاسخگویی و ارائه راه حل در جهت رفع مشکلات و معضلات جوامع بشری است. از جمله مشکلات جوامع اسلامی در عصر حاضر واردات مواد مصرفی از کشورهای غیر اسلامی است، که از منظر فقه اسلامی محکوم به نجاست و حرمت می باشد. این نوشته برآن است تا تحت عنوان استحاله راه حلی را برای رفع مشکل فرآورده های غذایی ارائه کند. مقاله با برخی از مباحث مقدماتی مانند بررسی اقوال، پیشینه، تقریر محل نزاع و مفهوم شناسی لغوی و اصطلاحی ادامه پیدا کرده است.سپس ضمن تبین ادله مطهریت استحاله بحث در دو محور اساسی پی گرفته می شود. در محور اول قول به تفصیل میان اشیاءنجس و متنجس نقد و قول به مطهریت استحاله مطلقا در اشیاء نجس و متنجس ثابت شده است. در محور دوم حکم موارد شک بررسی و پس از نقد قول به تفصیل میان شبهات مصداقیه و مفهومیه مبنی بر عدم جریان اصاله الطهاره در اول و قبول اصاله الطهاره در دوم، نظریه جریان اصاله الطهاره مطلقا در شبهات مصداقیه و مفهومیه ثابت شده و بطور قهری حلیت را نیز در پی دارد.
One of the advantages of Shiite jurisprudence is its comprehensiveness, accountability, and providing solutions to solve the problems and difficulties of human societies. One of the problems of Islamic societies in the present era is the import of consuming goods from non-Islamic countries, which from the perspective of Islamic jurisprudence is considered as Najis and Haram. This paper aims to provide a solution to the problem of food products under the title of transformation (Istihaleh). The paper continues with some introductory topics such as an examination of the viewpoints, the background, the description of the place of the conflict, and the lexical and idiomatic conceptology. Then, while explaining the arguments of purity for the transformation, the study is followed in two main topics. In the first topic, the viewpoint about explaining upon najis and najis maker objects has been criticized, and the viewpoint about the purity of absolute transformation in najis and najis maker objects has been proved. In the second topic, the ruling of doubtful cases is examined and after criticizing the viewpoint of explaining the conceptual and sample doubts as well as lack of correctness of purity in the first viewpoint and accepting correctness of purity in the second viewpoint, the theory of correctness of purity is absolutely proved in the conceptual and sample doubts and it is also forcibly considered as Halal.
خلاصه ماشینی:
توضیح آنکه در این قسم از تبدیل، محالالیه موضوعی جدید است که در این موضوع جدید، یا ادله اجتهادی دال بر طهارت وجود دارد و یا مفقود است؛ در صورت اول، طهارت با دلیل اجتهادی ثابت میشود، و در صورت دوم اصالةالطهاره جاری میشود و استصحاب بقای نجاست جاری نمیشود، چون موضوع منتفی شده است.
جواب شیخ انصاری: حکم نجاست در روایات بر عنوان خاصه خارجی مانند ثوب قرار گرفته است و با فرایند تحولات این عناوین منتفی میشود، پس حکم نجاست نیز از بین میرود و استصحاب بقای نجاست جاری نیست، و اما فتوای فقها که میگویند حکم در متنجسات بر جسم قرار گرفته صحیح نیست، چون عنوان کل جسم، عنوان انتزاعی از موارد خاصه استکه موضوع حکم نیست (شیخ انصاری، ۱۴۲۸ق، ج۱، ص ۲۹۹؛ خوئی، ۱۴۲۷ق، ج۴، ص ۱۵۰).
همانگونه که مطهر شیء نجس است، چون با استحاله موضوع متنجس منتفی میشود و جایی برای تمسک به اطلاق ادله لفظی و یا استصحاب نیست، چون موضوع مختلف شده است (موسوی خوئی، ۱۴۲۷ق، ج۳، ص ۱۷۳).
در این صورت استصحاب موضوعی یعنی بقاء عنوان اول (کلبی) جاری است و در نتیجه احکام آن از جمله نجاست جاری میشود (موسوی خوئی، ۱۴۲۷ق، ج۳، ص ۱۷۵).
محقق خوئی میفرماید که مورد بحث ما مصداق این قسم است، بنابراین اگر شک در استحاله بهنحو شبهه مصداقیه باشد، استصحاب عدم استحاله جاری است (موسوی خوئی، ۱۴۲۷ق، ج۳، ص ۱۷۶).
قم: مؤسسة آل البیت^ لإحیاء التراث.
مشهد: مؤسسة آل البیت^ لإحیاء التراث.
Qom: Aal al-Bayt Foundation for al-Ihya al-Turath.