چکیده:
اخلاق بندگی از زیربناییترین مباحث قرآن است. با یک نظام مند، فهم و تحلیل روابط آموزههای اخلاقی قرآن عمیق تر انجام میشود. کلیدیترین ارزش در آموزههای اخلاق بندگی، تقوا است. در این نوشتار به منظور کشف وتبیین جایگاه تقوا در نظام اخلاق بندگی قرآن- با روش توصیفی، تحلیلی- ابتدا نظام اخلاق بندگی در قرآن به صورت ساختاری مخروطی شکل شامل مبانی و اصول، اهداف مطرح سپس رابطه تقوا و اجزاء این نظام با تاکید بر تفاسیر فریقین تبیین میگردد. نتیجه تطبیق این تفاسیر همچون کشاف زمخشری، فی ظلال القرآن سید قطب، مفاتیح الغیب فخر رازی، فتح القدیر شوکانی و المنار محمد رشید رضا در حد بسیار زیاد مشابهت دارد. تقوا لازمه مبانی اعم از معرفت شناسی، خداشناسی، انسان شناسی، جهان شناسی، ارزش شناسی و از عوامل مهم در ایجاد، حفظ، ارتقاء اصول بینشی، گرایشی و رفتاری است. استمرار و ارتقاء تقوا برای رسیدن به اهداف مقدمهای، میانی، غایی ضروری است. طبق تصریح آیات، عبادت خدا هدف مقدماتی، تقوا، هدف میانی، قرب الهی، هدف غایی محسوب میشود.
The ethics of servitude is one of the most fundamental issues in the Qur'an. From a systematic point of view, the deeper understanding and analyzing the relationship between the moral teachings of the Qur'an can be done. The most important value in the moral teachings of servitude is piety.In this article, in order to discover and explain the place of piety in the moral system of servitude in Quran, First, the moral system of servitude in the Qur'an -in the form of a cone-shaped structure including basics, principles, and goals- has been discussed. Then, the relationship between piety and the components of this system is explained with emphasizing on the exegeses of the two sects, such as al-Mizan, Mafatih al-Ghaib, al-Manar, fi Zelal, and Kashaf. This paper is written in descriptive, analytical method. The results of these exegeses are very similar.Piety is essential and prerequisite to Basics Including epistemology, theology, anthropology, cosmology, and axiology. Moreover it is one of the important factor in creating, preserving, promoting the principles of cognition, tendency, and behavior.It is necessary to continue and promote piety in order to achieve the basic, intermediate, and ultimate goals..
خلاصه ماشینی:
معانی مذکور با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند؛ ترس از عذاب خداوند (معنای دوم)، موجب رعایت اوامر و نواهی او (معنای سوم) میشود تا فرد میان خود و عذاب الهی سپری قرار دهد (معنای اول) و با تبعیت از اوامر و نواهی خداوند، بهتدریج تقوا در قلب مؤمن ملکه شود (معنای چهارم) این سلسله مراتب تأثیرگذار بر یکدیگر بهشکل معنادار، مبیّن نظاممند بودن مفاهیم در قرآن است.
مرکب بودن انسان از جسم و روح؛ ترکیب انسان از جسم و روح در برخی آیات مطرح شده است: «وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي خالِقٌ بَشَراً مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ*فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي فَقَعُوا لَهُ ساجِدينَ» (حجر:28و29) همچنین آیۀ «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ» (مؤمنون:14) به این نکته اشاره میکند که با نفخۀ الهی، انسان به مرتبهای متمایز از سایر موجودات رسیده است (طبری، 1412ق، ج18، ص8 / زمخشری، 1407ق، ج3، ص187 / سیدقطب، 1425ق، ج4، ص2459)؛ پس تقوا باعث ارتقاء روح و کمال بندگی انسان میشود.
H. Vaaseti, `Abd al-Hamid, Negaresh e Sistemi beh Din, Mashhad: Mo'asseseh ye Raahbordi ye `Oloum va Ma`aaref e Eslami, 1388 Sh. A Study and Critique of whether Context can be Regarded as a Rule in the Light of Quran Tafsirs Sayyid Ahmad Habibnezhad 1 | Abd al-Jabbar Zargoush Nasan 2 | Mostafa Bekhrad 3 Received: 2020-01-30 | Accepted: 2020-06-09 Any rule has its own features that context does not have it, hence not entitled to be called a rule.