چکیده:
رسالۀ فی حقیقة العشق بازآفرینی دو داستان قرآنی «یوسف» و «آدم» طبق مشرب اشراقی سهروردی است. او حقیقت حیات و مبدأ و مقصد هستی را از نگاه فلسفی- عرفانی خود در قالب پیرنگ این روایت بیان کرده است. پیرنگ تقابلی روایت در این رساله رویارویی دو عنصر نور و تاریکی (معنویت و ماده) را بیان میکند و فشردهای از دو قوس نزولی حیات (افاضۀ فیض آفرینش از نورالانوار و خلق آسمانها و زمین) و قوس صعودی (سیر و سلوک و تلاش انسان برای برگشت به سرچشمۀ نور) در آن مطرح شده است. این ساختار با نظریۀ تقابلی و الگوی کنشی گریماس همخوانی دارد. بررسی روایت براساس الگوی مذکور نشان میدهد دو کنشگر اصلی این روایت یعنی حسن و عشق که در بخش زیرساختی و یوسف و زلیخا که بهعنوان بازیگران این دو نقش در بخش روساختی روایت حضور دارند، جلوههایی از دو عنصر متقابل نور و ظلمتاند که در رویداد آفرینش با هم آمیخته شدهاند. بر پایۀ تقابل موجود در زیرساخت داستان که سبب فراق میان حسن و عشق میشود، مهمترین پیرفت بهکاررفته در این روایت نیز انفصالی است.
On the Reality of Love" written by Suhrawardi is a re-creation of the two Qur'anic stories; "Yusuf" and "Adam", according to Suhrawardi's illuminationism school. He narrates the truth of life and explains its origin and purpose from his philosophical- mystical point of view through the plot of this story. The contrasting plot of this narrative shows the opposition of two essences: light and darkness (spirituality and materiality) and expresses a summary of descending life arc (bestowal of the grace of creation by God who is the origin of the light, that results in creation of skies and the Earth) and its ascending arc (a human journey to return to the origin of the light). This structure is consistent with the theory of opposition of concepts and the "actant pattern" suggested by Greimas. Analysis of this narrative based on this pattern shows that the two main actants: "Beauty" & "Love" from the deep structural level and "Yusuf" and "Zulaikha" who are the actors in surface level, are the manifestation of light and darkness who are intertwined in the great event of creation. Based on the opposition in the deep structural level of the story which causes the separation between the beauty and the love, the main plot consequence in this narrative is "disjunctive".