چکیده:
ناتوانی واژه در بیان تجربههای عرفانی را بیانناپذیری مینامند. دارندگان تجربة عرفانی آگاهی عرفانیِ خود را فراتر از حد فهم و تقریر میدانند. آنها بر این باورند که در این تجربة استعلایی، نوعی آگاهی از حقیقت و ادراک امور به عارف دست میدهد که حریمی ماوراء عقل دارد و به قالبِ بیان در نمیآید. در نزد عارفان، همواره بیانِ حقایق و مفاهیم عرفانی با موانعی همراه است که زبان را از شرحِ این احوال ناتوان میسازد. موانعِ موضوع، متکلم، کلام و مستمع از بارزترین این موانع است که سبب بیانناپذیری حقایق بلند عرفانی میشود. عطّار نیشابوری نیز مانند دیگر عرفا در آثار خود به صورتهای مختلف بیانناپذیری تجربههای عرفانی را تبیین کرده و عملاً ناتوانی زبان را در بیان حقایق عرفانی نشان داده است. مسئلة پژوهش حاضر واکاوی علل بیانناپذیری تجارب عرفانی برای تبیین این موضوع است که زبان در بیان ناگفتههای عرفانی چه مشکلی دارد که عرفا را در بیان این مدرکات درونی ناتوان میسازد. همچنین بازتاب و بسامد این موضوع بنیادی عرفانی در آثار عطّار نیشابوری چگونه است؟ در این جستار به روش توصیفی- تحلیلی این موانع و بازتابِ آنها در سه منظومة الهینامه، مصیبتنامه و منطقالطّیر عطّار نیشابوری مورد بررسی قرار گرفته است. هر یک از این موانع با بسامدهای متفاوت مورد توجه عطّار بوده و مانعِ موضوع و متکلّم بیش از موانع دیگر در بیان حقایق و رموز الهی در زبان عطّار مشهود است.
Inability of words to express mystical experiences is called inexpressibility which is not only the main foundation of intuition or mystical experiences but also a promised issue for mystics and other thinkers in this module. Indeed, they believe that, in this transcendental experiences, the mystic faces a kind of knowledge of facts which has a privacy beyond wisdom; it cannot be expressed by words. For mystics, expressing mystic facts and contents has always faced some obstacles which made the person unable express the experience. There are four obstacles including issues, speakers, speech, and listeners. Like other mystics, Farid-o-din Attar Neyshabouri has always explained inexpressibility of mystic experiences in his works indicating inability to express mystic facts. Present study aims at investigating the reasons for inexpressibility of mystic experiences. In fact, it is going to understand why language is not able to express mystic unspoken, while it is perceived by mystics. Besides, we want to find out the reflection and frequency of mystic fundamental subjects in Attar’s works Using descriptive-analytical method, the current studies obstacle and their reflection in Elahi Nameh, Manteqtair, and Mosibatnameh by Farid-o-din Attar Neyshabouri. The findings reveled that Attar has hired each obstacles with different frequency, although. The frequency of the obstacles including issues and speakers in expressing facts and divine mysteries is more apparent.