چکیده:
البلاغة وصف للكلام بشكل يكون فيه نوع من الفرادة وفضل مزية لا تقتصر على
« أن تتوخى الألفاظ من حيث هي ألفاظا ترتيبا ونظما وأنك تتوخى الترتيب في المعاني
وعمل الفكر )"0ء وإلغاية المثلى من المزية في نظم الكلام هي بقدرته على التأثير
المعمق في المتلقي ء فالبلاغة بهذا الإنجاز في التحقق الكلامي تعد فناً للخطاب الفعال
المؤثر ليست مقتصرة على عبارات منمقة ومزينة للألفاظ فحسب؛ بل في خاصية لغوية
تتجز دافعية حقيقية للفعل الإنساني بمستويات عدَّة : أخلاقية وثقافية واجتماعية وغيرهاء
أما مظهر الدافعية للفعل المنجز تحققه القدرة الإبلاغية في الّص البلاغي التي تدفع
المتلقي الاستجابة من خلال تفاعله ومشاركته بحيوية في انتاج المعنىء يتجاوز بها
مسألة التأثير على سبيل الإفهام في الإقناع الى قصد آخر يتمثل في القدرة على إيصال
تجربة شعورية نفسية مهمتها الإمتاع بإثارة الاتفعال المناسب .
The method of metaphor in its persuasive effect crystallizes the work of the mind in the realization of the sense of the nucleus through a process of mental transition from the idea of the realization of the thing obliged to recognize the necessary to exist. The phrase metonymy is not limited to the production of mental meanings for the purpose of persuasion but accompanied by a moral statement interspersed with artistic pleasure no less effective in acceptance and influence, which is of the nature of the nucleus suggestive method to arouse the senses, mind and imagination, to push the recipient to take the appropriate position as well as the pleasure of sensation resulting from the discovery of knowledge New cognitive is added to its inventory. Persuasion manifests itself in the suggestive images in the speeches of Imam Ali - peace be upon him - especially in the facts of the war, including what happened in two rows, as represented in two forms of metonymy that promote the idea and fighting among the recipients