چکیده:
بسیاری از مربیان، تجربیاتناب آموزشی خود را درکلاسهای درس، مرهون حضورفعال و مؤثرمخاطب یا مخاطبینی خاص هستند؛ فراگیرانی که آتش اشتیاقشان، موجب فربهی روح و بسط اندیشه است و ازبرکت حضور همین طالبان مشتاق است که به قول مولانا،شیر معرفت از پستان جانمربی،جاریمیشود. حضور این مخاطبان خاصواشتیاق آنها گاهی استاد را به ثبت و ضبط آموزهها و خلق آثار علمی و ادبی ترغیب مینماید؛ مثلاً تأثیر حسامالدین چلبی در خلق مثنوی بهحدی است که مولانا، کتاب خویش را «حسامینامه»،نامیدهاست. این مقاله به روشاینتحقیقتوصیفی- تحلیلی نگاشته شدهواطلاعاتآناز راه مطالعات کتابخانهای فراهم آمدهاست و به استناد آثار و اقوال سه تن از بزرگترین مربیان و مروجان تعلیم و تربیت، سعدی، شمس تبریزی و مولانا، به بررسی نقش فراگیران در تقویت مهارت حرفهای معلمان و شکوفاسازی ظرفیتهای هنریشان پرداخته شدهاست. بررسی ها نشان می دهد همدلی معلم و شاگرد و حضور پر برکت مستمعین مشتاق، از مهم ترین عواملی است که موجب گرمی مجالس درس و زمینههای گشایش معنوی برای استاد و دیگر حاضران است.
خلاصه ماشینی:
نقش فراگيران در ارتقاي حرفه اي معلمان با تکيه بر آثار سعدي، شمس تبريزي و مولانا آسيه فقيه پرشکوهي 1 چکيده بسياري از مربيان ، تجربيات ناب آموزشي خود را در کلاس هاي درس ، مرهون حضورفعال و مؤثرمخاطب يا مخاطبيني خاص هستند؛ فراگيراني که آتش اشتياقشان ، موجب فربهي روح و بسط انديشه است و از برکت حضور همين طالبان مشتاق است که به قول مولانا، شير معرفت از پستان جان مربي، جاري ميشود.
حضور اين مخاطبان خاص واشتياق آن ها گاهي استاد را به ثبت و ضبط آموزه ها و خلق آثار علمي و ادبي ترغيب مينمايد؛ مثلا تأثير حسام الدين چلبي در خلق مثنوي به حدي است که مولانا، کتاب خويش را «حسامينامه »، ناميده است .
او به خوبي به اهميت حضور مخاطبان خاص واقف است ؛ مخاطبيني چون حسام الدين چلبي که فکر و روح او را به اهتزاز در مي آورند و چنان که خود تعبير مي کند، شير معرفت را از پستان جان او جاري مي کردند: اي دريـــغا مــر تــرا گنجا بدي تا ز جــانم شــرح دل پيدا شدي اين سخن شيرست در پستان جان بي کشنده خــوش نمي گردد روان مستمع چون تشنه و جـوينده شد واعــظ ار مــرده بـود گوينده شد مستــمع چــون تازه آمد بي ملال صدزبان گردد به گفتن گنگ و لال (مولانا، ١٣٧٥، دفتر١: ابيات ٩١-٢٣٨٨) اگر مخاطب محرم و همراز باشد، معاني از پس حجاب لفظ خارج مي شوند و خود را عيان مي کنند؛ وقتي نامحرمي به مجلس درس وارد شود، دختران معاني ، در پس حجاب لفط پنهان مي شوند.