چکیده:
محور مرکزی جامعه شناسی وبر، چگونگی ارتباط اعتقادات مذهبی با ساختهای اجتماعی و اقتصادی است. مطالعات وبر تا اندازهای درباره سازمان اقتصادی جامعه، سیستمهای سیاسی، بورکراسی و حقوق خود دنباله طبیعی جامعهشناسی مذهب میباشد. پس از عقلایی شدن مذهب، مسئله بعدی مسئله تنش و فاصله میان نظم اخلاقی مذهب و تجربیات روزمره مومنان است. اگر مذهب زیاد عقلانی نشده باشد و در حد جادو مانده باشد، امکان حل این تنش بیشتر است؛ چون جادو با احضار عوامل مافوق طبیعی به صورت روزمره، این تنشها را دفع میکند. به نظر وبر در «جامعه شناسی مذهب» جهانبینی و اخلاق مذاهب به وسیله گروهها و منافع اجتماعی خاصی پرورده میشود و تداوم مییابد. او میان روح مذهب فی نفسه و ایدئولوژی گروه اجتماعی حاصل آن مذهب تمایز قایل نمیشود. در جامعهشناسی مذاهب کار اصلی وبر این است که نشان دهد تحت چه شرایط اجتماعی الهامات پیامبرانه یک مذهب، نخست به صورت شیوه زندگی یک گروه اجتماعی در میآید و سپس از آن راه، به جهانبینی عمده یک تمدن تبدیل میشود. میان هر مذهب و گروه حامل آن رابطه انتخابی وجود دارد، یعنی در جریان نهادینه شدن مذهب، پیروان آن مذهب، خصوصیاتی از اندیشههای مذهبی را انتخاب میکنند که با آنها احساس رابطهای نزدیک میکنند
The central axis of Weber's sociology is the way of relationship between religious beliefs and social structures and the economy. Weber’s study is partially about economic organization of society, political systems, bureaucracy and themself rights is the normal sequence of sociology of religion. After rationalization of religion, the next issue is the tension between religious moral order and the everyday experiences of believers. If religion is not rationalized very much and still remained as magic issue, the possibility of resolving this tension is higher, because through summoning supernatural agents on a daily basis, the magic wards off the tensions. According to Weber, in "Sociology of Religions" the worldview and religious ethics are cultured and developed by certain groups and social benefits. He does not distinguish between religion and social group’s ideology. The main work of Weber in sociology of religions is to show that under which social circumstances, the prophet-like inspiration of one religion, firstly converted to a lifestyle of a social group and then through which tern to a main worldview of one civilization. There is a selective relationship between any religion and its bearer, therefore in the process of institutionalization of religion, the followers of that religion choose the characteristics of the religious ideas that they felt close relationship with them.
خلاصه ماشینی:
com ٣-فارغ التحصيل کارشناسي ارشد، گروه روابط بين الملل ، دانشگاه آزاد اسلامي، شهرضا، اصفهان ، ايران مقدمه : يکي از مهم ترين مسائل روزگار ما از نظر مطالعات و ملاحظات عملي، مسئله توسعه و عقب ماندگي است که کشف و طرح علمي آن به اواسط قرن ١٩ باز ميگردد و بخش عمده اي از ادبيات معاصر درباره رشد و عقب ماندگي، توضيح شکاف عميق موجود در جهان از اين نظر را در عوامل برون مرزي و جهاني مانند استعمار و استثمار جستجو ميکند.
ولي بخشي از جامعه شناسي توسعه در زمان ما که بر نقش و تأثير عوامل داخلي چون شيوه توليد، ساخت قدرت سياسي و فرهنگ مذهبي را ناديده گرفته است ؛ که استثمار جهاني مي تواند توضيحي بر تشديد عقب ماندگي باشد، اما براي توضيح منشأ اختلافات ميان تمدن ها و مناطق مختلف جهان کافي به نظر نميرسد.
هدف اين مقاله بررسي چارچوب انديشه وبر در رابطه با جامعه شناسي مذهب و تمدن هاي جهان و سپس ديدگاه او درباره اسلام و جوامع اسلامي در ارتباط با مسئله عدم توسعه ، سرمايه داري و صنعت در اين جوامع ميباشد.
در جامعه شناسي مذاهب کار اصلي وبر اين است که نشان دهد تحت چه شرايط اجتماعي الهامات پيامبرانه يک مذهب ، نخست به صورت شيوه زندگي يک گروه اجتماعي در ميآيد و سپس از آن راه ؛ به جهان بيني عمده يک تمدن تبديل ميشود.
در جامعه شناسي مذاهب کار اصلي وبر اين است که نشان دهد تحت چه شرايط اجتماعي الهامات پيامبرانه يک مذهب ، نخست به صورت شيوه زندگي يک گروه اجتماعي در ميآيد و سپس از آن راه ؛ به جهان بيني عمده يک تمدن تبديل ميشود.