چکیده:
هدف پژوهش حاضر این است که نظریه جماعت صالحان را که حاصل تلاش برخی از اندیشمندان معاصر در تفسیر سیره سیاسی معصومین است، علیرغم برخی اختلافات جزئی، به عنوان معرف استراتژی اهل بیت(ع) در تربیت یک جماعت صالح به عنوان هسته آرمانی برای هدایت سیاسی- اجتماعی امت اسلامی از انحرافات، تبیین نماید. در این راستا، سوال اصلی تحقیق این است که با توجه به اینکه پس از رحلت پیامبر(ص)، امت اسلامی در ابعاد رهبری و عمل به شریعت، دچار برخی انحرافات شد، از منظر آیتالله آصفی، چگونه میتوان اصلاح این مسیر انحرافی را براساس سیره اهل بیت(ع) اصلاح نمود؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که براساس اندیشه آیتالله آصفی، پیامبر(ص) سه میراثِ رهبری، امت و ارزشها را برای جامعه اسلامی به جای گذاشت که پس از او ابتدا در میراث رهبری و سپس در ارزشها انحرافاتی رخ داد، نتیجه آن از بین رفتن امت اسلامی بود. از اینرو در دوره حضرت علی(ع) بازگشت مسالمتآمیز به قدرت، در دوره امام حسن(ع) و امام حسین(ع) استراتژی مبارزه و بعد از حادثه عاشورا تا غیبت صغری، راهبرد، تربیت جماعت صالحان برای اصلاح مسیر امت از انحرافات بوده است.
The purpose of the present study is to shed light on the theory of the congregation of the righteous that is the result of the effort of some contemporary thinkers in the exegesis of the political behavior of the infallible Imams, despite minor differences, as the representative of the strategy of Ahl-e Bayt in the upbringing of the righteous congregation as an ideal core for the political-social guidance of the Islamic community against deviations. In this regard, the main question of the study is that with respect to the fact that after the demise of the Prophet (PBUH), the Islamic community got into deviation in terms of leadership and fulfillment of religion, how we can reform this deviated path according to the behavior of Ahl-e
خلاصه ماشینی:
در اين راستا، سوال اصلي تحقيق اين است که با توجه به اينکه پس از رحلت پيامبر(ص )، امت اسلامي در ابعاد رهبري و عمل به شريعت ، دچار برخي انحرافات شد، از منظر آيت الله آصفي، چگونه ميتوان اصلاح اين مسير انحرافي را براساس سيره اهل بيت (ع ) اصلاح نمود؟ روش پژوهش توصيفي- تحليلي بوده و نتايج نشان داد که براساس انديشه آيت الله آصفي، پيامبر(ص ) سه ميراث رهبري، امت و ارزش ها را براي جامعه اسلامي به جاي گذاشت که پس از او ابتدا در ميراث رهبري و سپس در ارزش ها انحرافاتي رخ داد، نتيجه آن از بين رفتن امت اسلامي بود.
مرحله اول در مکه به صورت پنهاني با تعدادي اندک و با استراتژي دعوت و مرحله دوم در مدينه با استراتژي ايجاد دولت اسلامي، ساماندهي جامعه براساس ارزش هاي اسلامي و تشکيل امت دنبال شد که هجرت به عنوان يک تاکتيک بين اين دو مرحله محسوب ميشود و نتيجه برنامه ريزي پيامبر اکرم (ص ) سه ميراث رهبري، احکام الهي و امت براي جامعه بشري بود.
٤. استراتژي اهل بيت (ع ) بعد از عاشورا؛ تربيت جماعت صالحان نگراني اصلي ائمه اطهار(ع ) همواره خطر سرايت انحراف از رأس هرم حاکمان بنياميه به بدنه جامعه اسلامي بود و اين اتفاق در دوره بنياميه و بنيعباس رخ داد و به تدريج بدنه امت اسلامي دچار منکراتي شد که تمدن اسلامي را با چالش اساسي مواجه کرد و با جامعه مدينه النبي فاصله زيادي پيدا نمود.