چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی بازی های رایانه ای بهبود توجه در افزایش آستانه توجه کودکان دچار اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی است.
روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. در این مطالعه، از میان مراجعان دو مرکز روان شناسی شهر قم در گروه سنی ۹-۱۱ سال که بر اساس ملاک تشخیصی ویراست پنجم دی اس ام، مقیاس کانرز (معلم و والد) و آزمون عملکرد پیوسته، دچار اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی ارزیابی شدند، ۵۰ کودک به شیوه تصادفی انتخاب و بعد از همتاسازی بر اساس سن و جنسیت به دو گروه کنترل و آزمایش (۲۵ نفر) گمارده شدند. پیش آزمون و پس آزمون توسط دو نرم افزار از هر دو گروه گرفته شد. داده های گردآوری شده با استفاده از روش کولموگروف اسمیرنف، آزمون برابری لوین و کوواریانس پردازش گردید و با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه ۲۲ مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج آزمون اول نشان داد که نرم افزار بازی رایانه ای بهبود توجه بر افزایش آستانه توجه کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تاثیر دارد (۱=df و ۰۵/ ۰>P). نتایج آزمون پیگیری که بعد از یک ماه انجام شد نشان دهنده ماندگاری تاثیرات آموزش بر آستانه توجه کودکان بود (۱=df و ۰۵/ ۰>P). ضریب آلفای کرونباخ برای بازی رایانه ای مورد نظر (بازی بهبود توجه) برابر با ۷۹/ ۰ به دست آمد که نشان دهنده معتبر بودن این نرم افزار است.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت تقویت مولفه های توجه در قالب بازی، می تواند بر افزایش آستانه توجه کودکان به ویژه کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی موثر واقع شود.
Objective: The purpose of this study is determining the impact of attention improvement games software (A. I. G. I) on increasing the attention threshold in 9-11 years old children with attention deficit/hyperactive disorder. Method: This study was an experimental one with a pretest and posttest design and control group. The statistical population includes all -11 years old children 9with ADHD in the academic year of 2014-2015. The sample was consisted of 50 children with ADHD that were chosen randomly, matched in terms of age and gender, and then were assigned to experiment and control groups (each group included 25 ADHD children). Research tools included CPT, DIV & SEL ATT computerized tests, Conners Forms (teacher & parents) as well as clinical interview. Data was analyzed using SPSS software program Ver. 22 and using analysis of covariance (ANCOVA) method. Results: Experiment 1 revealed that attention training (via game) can be effective on increase of threshold attention. A follow-up test was conducted one month later, and the test results showed the lasting effect of training on the threshold of the children's attention (f=1, p <0/5). Conclusion: Based on these results it can be concluded that promoting the components of attention via games can increase the threshold of attention of children, especially for children with attention deficit/hyperactivity disorder.