چکیده:
هدف اصلی این مقاله ارزیابی شخصیت مردان داستان با تأکید بر جدال بین سنت و مدرنیته در رمان طوبا و معنای شب است. مواجهه و تضاد بین سنت و مدرنیته یکی از مهمترین درونمایههای این رمان محسوب میشود. طوبا در سیر تاریخی زندگیاش با مردانی روبهرو میشود که هریک گفتمانی ویژه را در داستان نمایندگی میکنند. در این پژوهش، با توجه به درونماﻳﮥ اصلی رمان و با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، مردان به دو گروه سنتی و مدرن طبقهبندی شدهاند که هریک باورها و بینش ویژۀ خود را دارند و در ارتباط با زنان رفتارها و کنشهایی را بهکار میگیرند که با یکدیگر در تقابل است. افزونبر این، علاﻗﺔ نویسنده به عرفان شرقی، تائوئیسم و بینش اساطیری وی در شیوۀ بازنمایی مردان مؤثر بوده است. پارسیپور در این رمان به ستیز با جنسیت مرد نپرداخته؛ بلکه وی به نظام سنتی برخاسته از تفکر مردسالاری معترض است که نهفقط موجب فرسایش زنان میشود، بلکه مردان را نیز به وادی سقوط میکشاند. این مردان روشنفکرانی آزاداندیش و مدرن هستند که بر ضد نظام سلطه و سلسلهمراتب تثبیتشده از سوی سنت میتازند. همچنین نویسنده در این رمان زنانگی را نوعی ارزش ذاتی و مقدس دانسته که مردانگی از آن بیبهره است. بدین ترتیب، وی از تقابل زیستشناختی دو جنس فراتر نرفته و فقط آن را دگرگون کرده است.
The main purpose of this article is to evaluate the men's characters of the novel of Touba and the Meaning of Night with an emphasis on the controversy between tradition and modernity. The confrontation between tradition and modernity can be seen as one of the most important themes of this story. In her lifetime, Tuba encounters men who each represents a particular discourse in the story. In this study, according to the main theme of the novel and using the analytical method, men are classified into two groups: traditional and modern, each with his own beliefs and insights and employing behaviors and actions toward women that are in contradiction with one another. In addition, the author's interest in Oriental Mysticism, Taoism, and her mythological insights have been influential in her way of representing men. Parsipour did not conflict over male sexuality in this novel, but what she protests is the traditional system of patriarchal thinking that not only erodes women, but also destroys men. These men are open-minded and modern intellectuals who oppose the system of domination and hierarchy established by tradition. In this novel, the author also considers Femininity as a kind of intrinsic and sacred value which Masculinity is devoid of. In this way, she did not go beyond the biological contradiction of the two sexes and has only transformed it.
خلاصه ماشینی:
در چنين فضايي که نويسنده کوشيده است سلسله مراتب جنسيت ، رنج ها و سرکوب هاي زنان را به تصوير بکشد، نگاه ويژه اش به مردان نيز کنجکاوي محقق عرصۀ ادبيات زنان را برميانگيزد؛ چراکه با خود ميانديشد نويسنده چه کسي يا کساني را مسئول دردها و رنج هاي تحميل شده به زنان ميداند؟ آيا گناه را به گردن مردان مياندازد؟ آيا با جنس مرد سر ستيز دارد؟ آيا از نگاه نويسنده ، جنسيت ارزش است ؟ در دوراني که نقش هاي اجتماعي به مردان اختصاص مييابد، جايگاه مادري و نقش هاي خانگي زنان مقدس جلوه داده ميشود، قانون چندهمسري و ازدواج موقت براي حمايت از همسران شهدا ترويج ميشود و درکل همه چيز درجهت منافع مردان است ؛ تصويري که آثار فمنيستي اين دوره ، همچون طوبا و معناي شب ، از مردان ارائه ميدهند، جالب توجه است .
مشيت علايي در نقدي بر رمان طوبا و معناي شب تأکيد ميکند: اگرچه نويسنده در کنار تفلسف هاي خيال پردازانۀ خود اين تصور تائوئيستي از ضعف را که زن از مظاهر عالي آن است مورد سؤال قرار ميدهد، اما نظام فکري 129 وي را درخصوص زن دچار التقاطي ويرانگر ميسازد؛ چه او از سويي زن ايراني را در متن واقعي و مناسبات زندگي او ديده و ميشناسد و همين او را به سوي جامعه شناسي فرهنگي زن سنتي ايراني ميکشاند و سرانجام ندا درميدهد که نجات تو در ضعف تو نيست و از سويي ديگر در جذبۀ پرخلسۀ انديشۀ عارفانه و آيين هاي پررمزوراز شرق و توهمات اساطيري دچار ميماند که حاصل آن ارائۀ طرحي گنگ و نامفهوم از زن است (١٣٦٩: ٧٩).