چکیده:
ساختارهای زمانی نو یا روایتهای مدولار در سینما بهلحاظ شیوة روایت، قواعد عام زمانی حاکم بر سینمای کلاسیک را وانهاده و بهنحو متمایزی به روایت داستان پرداخته است. از سویی ویژگیهای خاص بصری در نگارگری ایرانی، ازجمله فضای چندساحتی تقسیم قاب و نمایش رخدادهای متعدد بهطور همزمان، بهچشم میخورد که بهلحاظ ساختاری و شیوة روایت مشابهتهایی با فیلمهای مذکور دارد. هدف این پژوهش مطالعة شیوة روایت و ویژگیهای بصری فیلمهای ساختار زمانی نو و مقایسة آن با ساختار تصویری نگارگری ایرانی با تأکید بر نمونههای دورة صفوی بوده است. پرسش پژوهش این است که چه ویژگیهای مشترکی از نظر شیوة روایت میان فیلمهای ساختار زمانی نو و نگارگری ایرانی وجود دارد. چارچوب نظری این پژوهش برای مطالعة شیوة روایت برپایة پژوهشهای دو نظریهپرداز مشهور حوزة روایت در سینما، آلن کامرون و دیوید بوردول، استوار است. نمونههای مورد مطالعه هم فیلمهای شب روی زمین و کد زمان و نگارههایی از نسخ شاهنامه و فالنامة طهماسبی بوده است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی و تطبیقی بوده و گردآوری اطلاعات نیز با بهرهگیری از اسناد مکتوب و مشاهدة مستقیم صورت گرفته است. یافتهها نشان میدهد بهلحاظ ساختاری و بصری مشابهتهایی میان فیلمهای مورد مطالعه و ویژگیهای بصری نگارههای ایرانی وجود دارد؛ ازجمله روایت غیرخطی و عدم توالی رویدادها، وجود فضای چندساحتی و نمایش توأمان زمانهای متعدد، روایت داستانهای درهمتنیده بهطور همزمان با تعدد شخصیتها، تعدد زوایا و منظرهای چندگانه.
New temporal structures in Cinema are considered a special kind of storytelling and narration in cinema that can be contrasted with the simple narratives of classical cinema. In such works - also known as cinematic modular narratives - the filmmaker intends to challenge the viewer, arousing his/her imagination and curiosity. The multifaceted space, Split screen and the simultaneous presentation of diverse narratives and the infinity of qualitative and non-linear place and time can be considered to be the components of Iranian painting.. It is noteworthy that these features were represented properly in the paintings of Tahmasebi era (Shahnamah and Falnamah) and these components can be identified in new temporal structure films. This study aims to investigate the characteristics of new temporal structure films and compare them with Iranian painting with an emphasis on the paintings of the Safavid period. The main question of this paper was: "What are the common features of new temporal structure films and Iranian painting?" Night on Earth and Timecode Films, and Shahnamah and Falnamah Tahmasebi were used as the sample. A descriptive-analytical and comparative research method was employed in this study and data were collected through written documents and observation. Findings suggest that features such as creation of complex space, simultaneous presentation of events, multifaceted and multi-level space, lack of focus on a single character, and multiplicity of characters present in the new temporal structure films are similar to the paintings of Shahnamah and Falnamah Tahmasebi.
خلاصه ماشینی:
مطالعۀ تطبيقي شيوة روايت در فيلم هاي ساختار زماني نو و نگارگري ايراني (نمونۀ موردي: فيلم هاي شب روي زمين و کد زمان و نگاره هايي از شاهنامه و فالنامۀ طهماسبي ) وحيد رجبي ١، افسانه ناظري * ٢، ناهيد جعفري دهکردي ٣ (دريافت : ١٣٩٨/١٢/٢٢ پذيرش : ١٣٩٩/٣/١٧) چکيده ساختارهاي زماني نو يا روايت هاي مدولار در سينما به لحاظ شيوة روايت ، قواعد عام زماني حاکم بر سينماي کلاسيک را وانهاده و به نحو متمايزي به روايت داستان پرداخته است .
پرسش ها نيز عبارت اند از: ويژگيهاي بصري و ساختار زماني فيلم هاي شب روي زمين و کد زمان ، و نگاره هاي شاهنامه و فالنامۀ طهماسبي چيست ؟ وجوه اشتراک آن ها به لحاظ شيوة روايت کدام است ؟ اين تحقيق به لحاظ هدف ، توسعه اي و از نظر روش ، توصيفي ـ تحليلي و تطبيقي است .
پيشينۀ تحقيق در زمينۀ فيلم هاي ساختار زماني نو و روايت مدولار اين کتاب ها نوشته شده است : راه هاي داستان گويي هاليوود از بوردول (٢٠٠٦)، روايت مدولار در سينماي معاصر از کامرون (٢٠٠٨)، تحولات معاصر در مفهوم زمان سينمايي از عادل (١٣٩٠)، سواد روايت از ابوت (١٣٩٧) و ابرسينما: فلسفۀ فيلم در عصر ديجيتال از براون (١٣٩٨).
Tehran: Saghi translated into Farsi by Fatah)Film: an introduction .
html 192 A Comparative Study of Narration in New Temporal Structure Films and Iranian Miniature Painting: The Case Studies of Night on Earth and Timecode Films, Shahnamah and Falnamah Tahmasebi Vahid Rajabi 1, Afsaneh Nazeri 2*, Nahid Jafari Dehkordi3 1.