چکیده:
صیانت و سلامت قرآن مجید از تحریف، یکی از مهمترین مباحث علوم قرآنی است. افزون بر طرح آن، تحریف کتابهای مقدس و تبیین نوع آن هم، یکی از موضوعات مهم در میان قرآنپژوهان مطرح است. اهمیت تعیین نوع آن از این لحاظ است که در صورت اثبات تحریف معنوی کتب مقدس، طرح صیانت از قرآن کریم همانند سایر کتب مقدس نیز اثبات خواهد شد. در این میان، دیدگاه مؤلفان کتاب «تفسیر معاصرانه قرآن کریم» در انکار وجود تحریف لفظی از کتب مقدس، مسئله را بیشازپیش، حائز اهمیت مینماید. روش تحقیق در این نوشتار، تحلیلی ـ توصیفی با رویکرد انتقادی است. یافتههای پژوهشی نشانگر این است که برخلاف نظر سرویراستار کتاب مذکور، کُتب مقدس، افزون بر اشتمال به تحریف معنوی، در طول تاریخ گذشته خود از تحریف لفظی نیز برخوردار بوده است. ضمن اینکه ادعای نگارنده، منطبق با دلالت آیات قرآن کریم است و فهم و درک مفسران هم غیرازآن نیست؛ بنابراین مستندات و تفاسیری هم که در کتاب مذکور بیان شده، واهی و خدشه پذیر هستند.
The protection and safety of the Holy Quran from distortion is one of the most important topics in the Quranic sciences. In addition to it, the distortion of the Bible and the explanation of its type is also one of the important issues among Quranic researchers. The importance of determining its type is in the sense that if the semantical distortion of the Bible is proven, the idea of protection of the Holy Quran, like other holy books, will be proven. Meanwhile, the viewpoint of the authors of the book “The Contemporary Interpretation of the Holy Quran” [= “The Study Quran”] in refuting the verbal distortion of the holy books, makes the issue even more important. The research method in this article is analytical-descriptive with a critical approach. Research findings indicate that contrary to the opinion of the book’s editor-in-chief, the Bible, in addition to being semantically distorted, has also undergone verbal distortion throughout its history. While the author’s claim is in accordance with the meaning of the verses of the Holy Quran and the understanding of the commentators is no other than that; Therefore, the documents and interpretations expressed in the above book are also false and distortable
خلاصه ماشینی:
بهعنوان نمونه، در برخی از آنها، تحریف به بنیاسرائیل عصر حضرت موسی( نسبت داده شده است و در بعضی دیگر نیز متوجهِ یهودیان معاصر با حضرت محمد ( دانسته شده است؛ زیرا در جریان بُخْتُالنُّصَر، رابطه تاریخی تورات با زمان نزول آن قطع شد؛ اما بسیاری از مسائل مربوط به وحی و رسالت و خاتمیت و مانند آن در این كتاب وجود داشت و پس از ظهور اسلام بود كه انگیزه تحریف پیدا شد (جوادی آملی، تفسیر تسنیم، 1378: 4 / 77).
2. نقد و بررسی مورد دوم دکتر نصر در جایی دیگر برای اثبات تحریف معنوی، مینویسد: «احتمال دیگر، این است که انجیل نازل شده بر عیسی( از طریق انجیل موجود منتقل شده، ولی کاملاً منطبق با آن نیست، درعینحال همچنان مورد تأیید و تصدیق خداوند است» (نصر، تفسیر معاصرانه قرآن کریم، 1399: 498).
3. نقد و بررسی مورد سوم نویسندگان تفسیر معاصرانه قرآن کریم، در جای دیگری از این کتاب برای اثبات تحریف معنوی مینویسند: «به این شیوه (انجیل مؤید به هدایت و تأیید الهی)، حقایق و احکام انجیل که به عیسی( داده شده، از طریق آنچه آنها با خود داشتند (لما معهم) (89: 2) و آنچه پیش از قرآن است، به مسیحیان منتقل شده است.
5. نقد و بررسی مورد پنجم نویسندگان این تفسیر بر اثبات عدم وجود تحریف در کتب مقدس، چنین مینویسند: «بهحکم این دلایل و نیز ازآنجاکه دلیل چندانی وجود ندارد، بر اینکه کتاب مقدس از سده هفتم میلادی به اینسو، تغییر مهمی کرده باشد، باید سخنان قرآن کریم درباره کتابهای یهودی و مسیحی را در پرتو سنتهای یهودی و مسیحی موجود و نه در قالب تقریری فرضی که در آن زمان موجود بوده است، در نظر گرفت.