چکیده:
تصویرپردازی هنری به عنوان یکی از تکنیکهای زیرمجموعه بلاغت جدید، امروزه در تحلیل متون ادبی قدیم و جدید به کار میرود. سیدقطب از نویسندگان معاصر برای نخستین بار در کتاب «تصویرپردازی هنری در قرآن» تصویرهای برخی از آیات را بر اساس عناصر تصویرپردازی هنری مورد بررسی قرار داده است. از آنجا که تصویرپردازی و ترسیم زنده و گویای حقایق و مفاهیم، یکی از ویژگیهای اساسی خطبه های نهجالبلاغه نیز هست، مقالۀ حاضر با هدف تطبیق نظریۀ سیدقطب در باب تصویرپردازی هنری، به روش توصیفی- تحلیلی، عناصر تصویرپردازی هنری نکوهش دنیا و دنیاطلبان را در خطبۀ 113 استخراج و تحلیل کرده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که تخییل حسی از راه تشخیص، تجسیم، هماهنگی هنری و توصیف از عناصر تصویرپردازی هنری پرکاربرد در صحنههای مورد مطالعه است و این عناصر به زیبایی جنبههای نکوهیدۀ دنیا و دنیاطلبان را برای مخاطبان ترسیم مینماید.
As one of the sub-techniques of modern rhetoric, artistic illustration analyzes old and new literary texts. Seyyed Qutb, a contemporary writer, for the first time in his book 'Artistic Illustration in the Qur'an’ has examined the images of some verses based on the elements of artistic illustration. Since vivid portrait and depiction of facts and concepts is also one of the basic features of Nahj al-Balagheh sermons, the present article aims to apply Sayyid Qutb's theory on artistic illustration using a descriptive-analytical approach. It aims to extract and analyze the creative image of condemning the world and secularists in sermon 113. Findings show that sensory imagination through recognition, visualization, artistic coordination, and description of artistic illustration elements are widely used in the studied scenes. These elements gorgeously depict the objectionable aspects of the world and secularisms for the audiences.