چکیده:
برای شناخت جایگاه قرآن و یافتن روشهای انس با آن و تعریف صحیح و دقیق آنها بهترین روش، بررسی آیات و روایات است. در روایات اهل بیت علیهم السلام، قرآن کریم از جایگاهی رفیعی برخوردار بوده و در مورد حفظ آن نصوص و اشاراتی وارد شده است. بررسی این روایات و به طور ویژه بررسی خطب و حکم نهج البلاغه گویای آن است که قرآن حقیقتی فراتر از الفاظ داشته و ذو مراتب است. و به تبع آن حفظ قرآن نیز تنها به حفظ الفاظ آن اطلاق نشده، بلکه علاوه برحفظ الفاظ آن یا از برکردن قرآن، حفظ مفاهیم یا فهم و ذکر آن، حفظ حدود یا عمل به آن و حفظ قلبی یا دریافت حقایق آن است. هر مرتبه علاوه بر آن که ارزش و اهمیت خود را دارد میتواند مقدمهای برای مرتبه بالاتر باشد. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت عصمت علیهم السلام، در بالاترین مرتبه حفظ قرآن قرار داشته و دیگران به مقدار پاکی و طهارتی که دارند میتوانند از آن بهره مند باشند.
The best way to know the position of the Qur'an, find ways to get acquainted with it and define it accurately is to study verses and hadiths. In the narrations of Ahl al-Bayt, Quran has a high status; some verses and points are available about its preservation. Examining these narrations, the sermon, and pearls of wisdom of Nahj al-Balaghah shows that the Qur'an has truth beyond words and has a gradational state. Subsequently, Quran memorization does not refer only to memorizing its terms, but understanding and mentioning its concepts, memorizing the limits or practicing it, and receiving its truths by heart. In addition to its value and importance, each course can be a prelude to a higher rank. The Prophet and Ahl al-Bayt are at the highest level of memorizing Qur'an, and others can benefit according to the amount of purity they have.