چکیده:
يروم هذا البحث إلى دراسة شعر أبي العلاء المعري والشاعر الإيراني مولانا جلال الدين لبلخي في مجال الصورة الفنية والصورة الغنية هي التي تعتمد في بنائها على التشبيه والإستعارة والكناية والمجاز. فأبوالعلاء اللعري ومولانا جلال الدين البلخي كلاهما من أكبر الشعراء في عصرهما ولكل منهما دواوين شعرية ولکن قد اشتهر المعري بفلسفته وزهده و اشتهر مولانا بعرفانه وتنسكه ولكل منهما رؤية خاصة تجاه قضايا الحياة. وأمَا هدف لقال هو إبراز الصور الواردة في انتاجات الشاعرين ودراستها وتحليلهاء فإن المنهج المتبع في هذا البحث هو المنهج النقدي - التحليلي الذي يقوم علی دراسة أشعار الشاعرين ومقارنتها في جال الصورة الفنية
This research aims to
explore different elements in the
poetry of Abu Ala Al Ma'ari and
the Iranian poet Maulana Jalal
al-Din al-Balkhi. Maari is
known as the poet of philosophy
or philosopher of the poet
because of his philosophical
tendencies and its own
tendencies. and Moulana is an
Iranian poet who knows his
character and his mysticism and
also has special philosophical
directions. There are similar
attitudes and common
tendencies in the poetry of the
poets Maari and Mawlawi that
the research is carried out
through an applied study. One of
the issues we studied in this
research is the Doctrine of the
Poets of Maari and Mawlawi
About God, Life, Death, and....
The approach used in this
research is the critical analytical
approach it is based on the study
of poetry and poetry analysis.